Als je het even kwijt bent…

Je kent het wel. De tentamens en deadlines (voor papers) naderen en dat betekent weer zwoegen om alle stof van een aantal weken in je hoofd te stampen. Of je hebt net die drukke werkweek met veel deadlines waarvoor je moet knallen. En dan ben je het opeens even kwijt, terwijl je het dan het hardst nodig hebt: de motivatie, concentratie en/of energie! Ik ken het als geen ander en ik hoor en lees niet anders de laatste tijd  dat mensen (voornamelijk onder studenten om mij heen) zich er niet toe kunnen zetten om iets te lezen, schrijven of leren. Ik ben er één van. Wat doe je dan?

Één ding is zeker: het is frustrerend dat je ontzettend snel afgeleid bent of liever andere dingen doet, terwijl het werk zich opstapelt en deadlines naderen. De stress neemt daardoor alleen maar toe en dat werkt, bij mij in ieder geval, alleen maar averechts op je prestaties. Toevallig schreef TheSelfHelpHipster een artikel over een active mindset om productief te kunnen zijn, maar ook wanneer het te veel wordt. Maar wat als je juist niet productief en actief bent en je er ook niet toe kan zetten? Er zijn dan verschillende dingen die ik probeer te doen om weer enigszins de motivatie, concentratie en/of energie terug te krijgen.

Bij mij is er voornamelijk vaak sprake van een te kort aan concentratie en energie wat de productiviteit tegenhoudt. Je leest die ene bladzijde nu voor de 10de keer en nog weet je niet wat er staat. De concentratie is er gewoon niet. Waarschijnlijk zal het daarna weer niet lukken.  Stop dan en sla je boeken dicht en ga wat anders doen:
– Neem een flinke wandeling in het park, bos of in de stad om even je hoofd leeg te maken. Vooral nu met de herfst is het heerlijk om een wandeling te maken door het bos of park. Of ga lekker een uurtje hardlopen. Vaak heb je gewoon te veel aan je hoofd en dan helpt frisse lucht om jezelf tot rust te brengen. Zuurstof werkt enorm positief op mijn lichaam en geest. Wanneer ik hardloop of wandel denk ik niet aan al die deadlines, maar is het gewoon ‘me and the road’. Clear you head!
– Mijn spelbreker is echt de afleiding van de dingen om je heen. Zet je laptop, radio, televisie en/of telefoon gewoon uit! Dit zijn dingen die je snel afleiden. Ik betrap mij er iedere dag op dat ik snel naar mijn telefoon grijp om te zien of er wat nieuws is of even mijn facebook-pagina check wanneer de laptop voor mijn neus staat. Ik heb zelfs de facebook en twitter app van mijn telefoon verwijderd om geen meldingen binnen te krijgen.
– Een sterke bak koffie kan ook wonderen doen om weer wat energie en concentratie te krijgen. Lekker even ontspannen een kop koffie drinken met wat frisse buitenlucht erbij werkt bij mij vaak erg goed. Bovendien raak ik door de cafeïne op een of andere manier weer enthousiast van alles om mij heen (ook helaas van de dingen die mij afleiden ;-)) dus ook van de studie. Een energiebooster wat motiverend werkt dus!
– Soms is koffie niet genoeg en moet ik gewoon naar mijn lichaam luisteren: het is gewoon te veel! Dan gooi ik alles neer en ga ik gewoon even slapen! Een dutje doen werkt. Maar doe dat niet te lang, want anders slaap je ’s nachts niet!

De bovenstaande tips werken overigens ook goed wanneer je geen motivatiehebt om je werk te doen. Niet alles is even leuk aan een studie of je werk en soms heb je er gewoon even geen zin meer in. Dan kan zo’n wandeling (dus zuurstof!) ook positief werken op je instelling. Je ziet de wereld weer even anders! Andere dingen die motiverend werken bij mij zijn:
– Het geen wat je moet doen, proberen interessant te maken. Dat is moeilijk en werkt niet altijd even goed, maar het is natuurlijk het proberen waard en een leuke uitdaging. Denk aan de voordelen of positieve kanten van de deadline of de werkzaamheden die je moet verrichten. Onderwerpen voor een paper zijn niet altijd even leuk en probeer juist raakvlakken te vinden met wat je wel leuk vindt. Ik schrijf bijvoorbeeld nu een paper over een onderwerp wat ik niet als eerste zou kiezen en ook niet veel over weet, maar er zijn wel raakvlakken te vinden met mijn favoriete onderwerp in de geschiedenis. Ik leer er weer wat van en verbreed hiermee mijn (historische ;-)) horizon.
– Beloon jezelf voor je prestaties! ‘Wanneer ik dat af heb, mag ik lekker een aflevering van mijn favoriete serie kijken’ of ‘ik mag de schoenen die ik al maanden wil kopen wanneer alles erop zit en goede prestaties geleverd heb’. Dat werkt vaak motiverend bij mij. Het gaat niet altijd vanzelf.
– Wellicht is dit nog de meest belangrijke manier om de motivatie terug te krijgen: weten dat je niet de enige bent die dipjes heeft, het even niet meer ziet zitten of er gewoon geen zin in heeft. Ga die kop koffie drinken met wat vriend(inn)en, collega’s of studiegenoten en je komt er al snel achter dat je niet de enige bent met hetzelfde probleem. Ik ga regelmatig koffie drinken met vriendinnen  en dan praten we gewoon even over onze studie(frustraties). Dan peppen we elkaar op en gaan we weer vol goede moed aan de slag. Kortom, iedereen heeft wel eens een dip en misschien heeft ook dát weer zijn voordelen. Onthoud: Uiteindelijk kom je er toch wel weer uit (als het goed is natuurlijk)!

Dat waren mijn manieren om weer de spirit te krijgen om productief te zijn op momenten wanneer ik het hardst moet knallen. Hopelijk heb je er wat aan wanneer jij even de pit kwijt bent om je deadlines te halen en te kunnen focussen op het werk. Wat zijn jouw manieren om de motivatie, concentratie en energie terug te krijgen? 

x

4 gedachtes over “Als je het even kwijt bent…

  1. Goede tips in de tentamentijd. Hoorde ook eens van een vriendin dat het heel belangrijk is genoeg te drinken. Zodra je ook maar iets uitdroogt schijnt je concentratievermogen achteruit te gaan.

Geef een reactie

