Een maand lang niets kopen…

Dat is de actie van Buy Nothing New waarbij je een maand lang geen overbodige spullen of kleding koopt, behalve het noodzakelijke (eten, drinken en onmisbare cosmetica) waar je van moet leven. Deze actie is gestart door een aantal vriendinnen om mensen bewust te maken van wat ze al thuis hebben. Het gaat erom dat je gaat herontdekken wat je al thuis in de kast hebt liggen… Ik doe hier ook aan mee en wil dit initiatief met jullie delen! 

De maand oktober staat in teken van Buy Nothing New, een initiatief dat mensen bewust wilt maken van hun consumptiegedrag en te laten herontdekken wat voor spullen mensen wel niet hebben. Je mag een maand lang niets nieuws kopen en wanneer je iets nodig hebt, dan probeer je dit te lenen bij bijvoorbeeld de buren of  zoek je op marktplaats een tweedehands exemplaar. Of je laat gewoon die trui eens liggen in de winkel en bekijk wat je thuis in de kast hebt liggen. Maak bijvoorbeeld eens een nieuwe combinatie! Het is waarschijnlijk wel voor iedereen herkenbaar. Je staat ’s morgens op en je zoekt uit wat je wilt dragen tot dat je opeens dat rokje of shirtje achterin de kast tegenkomt, waarvan je niet eens meer wist dat je dat hebt. Leuk! Je doet het aan en je bent er weer net zo blij mee als toen je het kocht. Maar denk ook aan de spullen die je ergens op zolder of in een bergruimte hebt liggen. Je hebt meer spullen dan je denkt!

Herontdekken dus en genieten van wat je al in huis hebt. Ik wilde hier ook aan meedoen, omdat ik eigenlijk schrik van het consumptiengedrag hier in Nederland. Iedere dag loop ik van Utrecht CS naar de universiteit en loop dus door de grote winkelstraten van Utrecht. De straten zijn gevuld met mensen die aan het shoppen zijn (je wilt op zaterdag niet weten hoe druk het is in Utrecht. Niet…leuk…meer!), terwijl het vaak overbodig is. Ik betrap mij er zelf ook vaak op en realiseer niet hoeveel ongebruikte kleding ik eigenlijk heb. Maar ik koop ook vaak spullen  die later gewoon ergens achterin de kast terecht komen. Dag in, dag uit zie ik vrachtwagens weer nieuwe producten leveren en de winkels gevuld worden met spullen. Je zou bijna denken dat er geen economische crisis is. En waar laat men al die spullen toch? Eigenlijk zou het allemaal wel een beetje minder kunnen, want sta eens stil bij wat het voor impact het heeft op het milieu.

Deze fruitschaal kocht ik – samen met een kleine ovenschaal, theezakhoudertje en melkkan – voor totaal drie euro in de kringloopwinkel van Utrecht. Ik ben er ontzettend blij mee en des te meer door het zachte prijsje. 

Buy Nothing New geeft allerlei tips om geen geld uit te geven en toch ook dat geluksmoment te hebben. Je kunt bijvoorbeeld met vriendinnen een avondje organiseren waarbij je met elkaar kleding gaat ruilen. Je hebt een gezellig avond met elkaar en je krijgt iets terug voor de dingen die je toch niet meer gebruikt of niet leuk meer vindt. Het kost je niets en je hebt net zo’n geluksgevoel als wanneer je een nieuwe trui in de winkel koopt (bijvoorbeeld). Je kunt van dat geld weer wat leuks doen, zoals naar de bioscoop gaan of een drankje doen in je favoriete café.

Ik heb nog niets nieuws gekocht en merk dat ik inderdaad geld overhoud voor andere dingen. In plaats van nieuwe spullen kopen, vraag ik mezelf eerst af of ik het werkelijk nodig heb en kijk vervolgens eens goed rond op marktplaats of in de kringloopwinkel. Soms kan het best lastig zijn om iedere dag langs winkels te lopen gevuld met leuke kleding, accessoires of spulletjes. Maar het is goed te doen: ik denk gewoon aan hoe overbodig het is. Bovendien heb ik al door middel van social media een tweedehands fiets kunnen overnemen en krijg ik een keep cup (om te besparen op to-go bekers en geld, zodat ik meer zelf meeneem naar school) van een collega van mij. Wanneer je het kenbaar maakt dat je aan zo’n actie meedoet, zijn mensen echt bereid je te helpen. Bovendien kun je iets maken of iets weggeven wat je niet gebruikt, als tegenprestatie.  Iedereen blij… “En wat zo leuk is; Iets dat we wel hebben maar niet gebruiken, kan worden weggegeven, uitgeleend, 2e hands verkocht , verhuurd of geruild tegen iets waarvan we weer vrolijk van worden.”

Deze fiets kon ik, dankzij een oproep van Paul (foto door hem gemaakt!) op facebook en twitter, voor een geweldige prijs overnemen. Geen nieuwe fiets, maar wel nieuw voor mij. Ik deed al bijna tien jaar met dezelfde fiets en die was echt aan vervanging toe. Ik stond bijna te stuiteren van blijdschap en iedere dag fiets met een lach op mijn gezicht. 

Het is eigenlijk zo leuk dat ik zelfs besloten heb om langer door te gaan en wil tot (minimaal) einde van het jaar niets nieuws kopen. Ook enthousiast geworden? Meld je dan aan bij Buy Nothing New en ontvang allerlei inspiratievolle tips om toch blij te worden van die dingen om je heen en te herontdekken wat je al hebt.

Mijn tip voor jullie (waar ik enorm veel profijt van heb): neem een abonnement bij de Centrale Bibliotheek in jouw buurt. In Utrecht hebben ze abonnementen waarbij studenten 50% korting krijgen en je kunt dan (als je een groot abonnement neemt) voor 20 euro per jaar onbeperkt alles gratis huren en het internet daar onbeperkt gebruiken. Ik heb al heel wat kookboeken gehuurd die ik eerst wil testen (voor hetzelfde geld zijn ze niet leuk en dan verdwijnen ze ergens in je kast), voordat ik ze zelf tweedehands ergens aanschaf!🙂 Bovendien hebben ze er allerlei nieuwe films en series die je kunt huren én is het ook nog eens handig voor de studie! Win-Win situatie dus!

Wat vind jij van deze actie? En herken jij het consumptiegedrag ook een beetje? Misschien heb je tips voor andere mensen die aan deze actie doen! 

9 gedachtes over “Een maand lang niets kopen…

  1. Je hebt mij nu ook echt aan het denken gezet! Dus thanks!😀 Ik ga er ook eens goed op letten. Af en toe koop je onbewust dingen omdat? het leuk is? Terwijl je het inderdaad nog wel ergens hebt liggen, of je het ergens anders 3x zo goedkoop kunt krijgen

  2. Je hebt mij ook weer even aan t denken gezet. Ik koop in periodes heel veel en dan weer heel lang heel weinig. Op dit moment heb ik weer een ‘veel kopen’ periode, omdat ik net verhuisd ben. Het geld vliegt eruit en ik zou best beter na kunnen denken over wat ik koop. Daarnaast zit er echt een leuke kringloopwinkel bij me in de buurt. Ik zou heel graag meer van je tips/ervaringen lezen! Ik vind je blog trouwens ook heel leuk, dus ga zo door.

    1. Wat leuk om te horen! Dat herken ik heel erg van die periodes. Kijk, dat moet je hebben natuurlijk🙂 Gewoon even langsgaan en vaak hebben ze meer dan je denkt! Bedankt voor het compliment. Ik doe mijn best, hihi.

  3. Leuk! Dit lijkt een beetje op mijn ’40-dagen niets shoppen’ challenge. Ik ben er erg van geschrokken hoe makkelijk ik altijd alles maar kocht. Wat je bijvoorbeeld vertelt over kleding vind ik heel herkenbaar. Mijn kledingkast puilt aan alle kanten uit en toch bleef ik maar dingen kopen. Nu ik niks meer koop herontdek ik heel veel kleding weer🙂

    1. Dat is ook een leuke challenge zeg!🙂 En leuk (en schrokkend tegelijk) is het he wanneer je echt bewust wordt van je aankopen. Al eens gedacht aan een ruilavond met vriendinnen?🙂

  4. eind verleden jaar zijn we van België naar Spanje verhuisd en nu wonen we in een grotwoning op een berg, Omdat de berg vrij groot is, hebben we een paar vakantiehuisjes gebouwd die we verhuren voor korte of langere vakanties. Voor ons vertrek hebben we in Vlaanderen en in Nederland de kringloopwinkels afgeschuimd op zoek naar meubels en keukengerief om hier alles in te richten. Via vrienden en kennissen hebben we ook flink wat oude meubels gekregen. Een aantal van die spullen hebben we hersteld, veranderd, herschilderd en nu zijn we echt fier dat bijna alles wat er bij ons en in de vakantiehuisjes staat, gerecyceld is. Wat we zelf niet mee konden verhuizen, hebben we ook naar de kringloopwinkel gebracht. Op die manier krijgen al die oude dingen waar overal een verhaal aan vast zit, een tweede leven. Het geld dat we hiermee uitgespaard hadden, hebben we hier goed kunnen gebruiken voor onze zonnepanelen en bijbehorende installatie want we zorgen zelf voor onze electriciteit. Nu we hier een compleet ander leven leiden, in en met de natuur, zien we ook dat het met heel wat minder ook best leuk en gezellig kan zijn. En wie handig is, kan van oude spullen, nieuwe maken. Naai eens een paar hippe knopen aan een oude jas en iedereen denkt dat je een nieuwe jas hebt.

    1. Wat ontzettend inspirerend om te lezen.
      Ik kom ook graag in kringloopwinkels om daar spulletjes te kopen of gebruik spullen die ik heb om meubels op te pimpen (gebruik van oude plaids, kunnen goed gebruik worden om een bank weer een nieuwe look te geven)🙂
      Leuk idee om nieuwe knopen op een oude jas aan te naaien!

Geef een reactie

