Om de dag goed mee te beginnen

Eindelijk zit de tentamen(/paper)week erop en heb ik een paar dagen vrij. Je zou denken dat ik dan ook vol op tijd heb om te bloggen. Maar nee, mevrouw kan niet stil zitten en dus is mijn week volgepland met allemaal leuke dingen om even wat anders te doen dan papers schrijven op de laptop en boeken lezen. Eigenlijk heb ik dus ook niet veel zin om naar een beeldscherm te staren. Toch ben ik even achter de laptop gekropen met een groot kop thee om wat woorden weg te tikken (Kan het stiekem toch niet laten!). Vandaag wil ik een recept met jullie delen om de dag goed en energiek te beginnen. Wie wilt dat nou niet?

Wat hou ik er toch van: het regent buiten en de regen tikt op het dakraam, terwijl ik langzaam wakker word om vervolgens een warm ontbijtje te eten. Het ontbijt is echt mijn favoriete maaltijd van de dag en ik bedenk de avond ervoor altijd wat ik de volgende ochtend wil eten en kijk er echt naar uit. Zodra ik een keer licht ontbijt, heb ik daar de rest van de dag last van: trek in van alles! Ik eet iedere ochtend wat anders met vaak standaard producten. Er zijn dus een aantal dingen die niet weg te denken zijn uit mijn keukenkastje. Allereerst kan ik niet zonder havervlokken en havermout: god-de-lijk! Je kunt zoveel doen met havervlokken (grove vorm van havermout) en dus kan je iedere dag wel weer wat anders maken. Daarnaast zijn sojamelk, amandelen en kaneel dingen die ik vaak gebruik in mijn ontbijtjes.

Ik wil jullie dus een recept geven die uitstekend past bij het herfstachtige weer en je warmt helemaal op wanneer je dit eet🙂 Hééérlijk! Ik baseerde mijn recept uit het kookboek Ecofabulous van Lizette Kreischer. Een ontzettend leuk veganistisch kookboek met veel makkelijke recepten met toegankelijke (maar soms vergeten) producten.

Herfstig havervlokken ontbijtje

Ingrediënten voor één ontbijtje:

  • 1/3 cup* havervlokken  (of 5-granen vlokken)
  • 2/3 cup water (eventueel wat meer)
  • 1 kleine appel
  • 1 tl kaneel
  • 5 amandelen (met vlies)
  • 1/2 el appelstroop
  • 2 tl lijnzaad
  • Andere zaden en pitten; of rozijnen naar smaak\
  • * = 1/3 cup staat gelijk aan (in dit geval) 35 gram havervlokken

Bereiding:

– Rooster de havervlokken even in een koekenpan tot ze krokant goudbruin zijn. Let op: het kan snel aanbranden en wanneer ze zwart zijn, zijn ze echt niet lekker meer. 
– Doe de havervlokken in een steelpannetje en voeg het water toe en kook de havervlokken 5 minuten. Roer regelmatig door. (ik had nog nooit havervlokken in water gekookt, maar het is echt lekker)
–  Snij ondertussen de appel in kleine stukjes en voeg ze met het kaneel en appelstroop toe aan de havervlokken en laat ze even meekoken tot de appeltjes zacht zijn en het een mooi geheel is.
– Voeg er vervolgens lijnzaad en gehakte amandelen toe aan het geheel en eventueel naar smaak wat andere noten en pitten (pompoenpitten, chiazaadjes, zonnebloempitten etc.) of wat rozijntjes. Of vervang de appel door banaan🙂 Eindeloze variaties dus! 
-Eet dit ontbijtje naast een grote kop heerlijke yogi thee om je dag mooi mee te beginnen.

Ik hoop je hiermee wat inspiratie gegeven te hebben voor een lekker ontbijtje. Het is echt het proberen waard (anders had ik dit natuurlijk niet geplaatst). Ben jij ook zo gek op havermout of havervlokken? Wat zijn jouw favoriete ontbijtjes? Misschien geeft het mij en andere lezers ook weer wat inspiratie om weer wat anders te proberen!

4 gedachtes over “Om de dag goed mee te beginnen

    1. Hoi Lianne, havervlokken zijn een grove vorm van havermout🙂 ik haal het ook altijd door elkaar. Havervlokken kan je alleen in de natuurwinkel vinden en havermout eigenlijk in zowel supermarkt, als natuurwinkel🙂 de vlokken van havervlokken zijn groter en die van havermout kleiner en wat meer bewerkt🙂

  1. Na de eerste alinea gelezen te hebben, zette ik meteen de waterkoker aan. Een grote kop thee, ja!❤

    Klinkt als een lekker ontbijtje. Ik hou ook heel veel van ontbijten jummie. Maar ik heb 's ochtends nooit zin om veel moeite te doen voor m'n ontbijt. Meestal eet ik maar een saai boterhammetje. Maar vaak blijft het toch bij een hele grote soy latte. Gezond is het vast niet, maar ik ben zo lui en eigenwijs 's ochtends😉

    P.S. Dat kookboek wil ik zo graag! 'Wat de pot schaft' heb ik ook van haar, zo'n leuk kookboekje. Maar volgens mij wordt 'ie nergens meer verkocht en de nieuwe druk is alleen digitaal (?). Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog niet héél goed naar heb gezocht hoor. Ga ik nu doen!

    1. hihi, dat had ik eerst ook, maar ik sta expres vroeg op om rustig de tijd te nemen voor het ontbijt. Je kunt ook overnight oats maken🙂 Dan hoef je ’s ochtends alleen maar wat jam in je ontbijtje te gooien en klaar is het! En soja latte’s❤ I love it! Heel herkenbaar!

      Ecofabulous is volgens mij nog gewoon te koop, dacht ik. Ik heb hem in de Selexyz zien liggen🙂 Maar heb hem nu nog gehuurd in de bibliotheek, haha.

Geef een reactie

