Terug de geschiedenis in…

want vandaag schrijf ik over een korte reis die ik maakte in augustus. Ja, je leest het goed..in augustus. Aangezien mijn computer kapot is gegaan en ik geen photoshop meer heb, heb ik nooit meer alle foto’s bewerkt en er geen blogpost meer aan toegewijd. Het werd de allereerste reis die ik alleen zou gaan maken en besloot te kiezen voor een bestemming die te bereiken zou zijn met de trein. De keuze was al snel gemaakt: Berlijn. Ik bezocht deze schitterende stad al eerder dit jaar met de studievereniging en was compleet verliefd geworden op deze hoofdstad van Duitsland. Echt liefde op het eerste gezicht….

Gelukkig bleek deze liefde niet een kortstondige ‘vakantieliefde’ te zijn, maar waren het diepe en oprechte gevoelens. Dat bleek wederzijds. Ook mijn tweede bezoek aan de stad was geweldig en zou zo een boek kunnen schrijven over de indrukken van mijn vijfdaagse bezoek en de dingen die ik zag. Toch redelijk onzeker ging ik mijn reis tegemoet, maar dit was niet nodig. Ik nam zonder te zoeken moeiteloos de verschillende metro’s (Berlijn heeft een heel wat uitgebreider metrostelsel vergeleken met Rotterdam) en vond ik de plekken die ik wilde zien, zonder te verdwalen. Alsof ik er al jaren woonde. De stad is voor mij op het lijf geschreven (als je dat zo kan zeggen).

 Dit keer koos ik een hotel aan de noordkant van de wijk Kreuzberg, vlakbij het Willy Brandt-Haus en 15 minuten van Checkpoint Charlie. Bovendien kocht ik speciaal wandelschoenen voor deze reis en liep ik half Berlijn af om verschillende plekken te bezoeken. Ik ging niet onvoorbereid weg  en schreef  op wat ik wilde zien, maar ook bij welke restaurantjes ik wilde eten. Berlijn is namelijk een hotspot van vegetarische en veganistische restaurants en ook voor biologisch (betaalbaar!) eten kan je hier je hart ophalen. Happy Cow is daarbij een uitstekend hulpmiddel om restaurants en supermarkten te vinden die aan die eisen voldoen. Hierbij wil ik jullie een aantal leuke tips geven voor vegetarisch/veganistische eetgelegenheden die ik afgelopen augustus bezocht.

Rootz (Skalitzer Straße 75, Kreuzberg, U-bahn: Schlessisches Tor)

Rootz is een ontzettend leuk vegetarisch eetcafé met vele opties tot veganistische gerechten. Het ligt in de wijk Kreuzberg, in de buurt van veel andere restaurantjes, en is heel goed te bereiken met de U-bahn. Rootz vond ik eigenlijk via De Groene Meisjes, maar ook Berlijn-Blog schreef er over. Dit wilde ik dus echt niet overslaan. Een van de specialiteiten van dit vegetarisch eetcafeetje zijn de zelfgemaakte patatjes.  Die probeerde ik uiteraard ook. Samen met de vegetarische curryworst, die ontzettend lekker smaakte. De patatjes gaven mij een nostalgisch gevoel: ze smaakten net als mama’s zelfgemaakte patat van vroeger. In het begin twijfelde ik nogal of ik hier moest eten, aangezien ik de enige was (tot twee keer toe) die hier wat ging eten. Het was voor de rest uitgestorven op de vriendelijke medewerker na. Dat is natuurlijk nooit een geweldig teken bij een restaurant, maar Rootz kreeg echt het voordeel van de twijfel. Ook at ik er twee dagen later de Spicy Black Bean BurgerDe eerste burger die ik ook daadwerkelijk lekker vond en kan ik iedereen, zelfs de vleeseters, aanraden.

  

                              

Niet alleen voor het avondeten kan je hier goed terecht, maar ook voor een heerlijke (soja) cappuccino met een stuk taart kan je hier terecht. Ook hebben ze ’s ochtends een ontbijtmenu en staan ze beken voor hun pannenkoeken (maar die heb ik nooit op). Ze hebben verschillende soorten taarten en muffins. Deze zijn niet allemaal veganistisch, maar er is altijd wel een keuze voor degene die dat wilt. Ik hou van taart, muffins en koekjes dus moest wel wat nemen als dessert. Dus koos ik voor de carrot cake. Echt het meest lekkere stukje worteltaart die ik tot nu toe gegeten heb. Kortom, je kunt hier ontzettend lekker eten, hoewel de sfeer (omdat het zo stil is) wel wat beter zou kunnen. Het is ook nog eens heel goed betaalbaar. Eigenlijk zoals je van Berlijn kan verwachten.

Freckles (Nostitzstraße 33, Kreuzberg)

                

In Kreuzberg vind je, zoals ik dus al zei, veel eetgelegenheden. Ook Freckles is er een om niet te missen. Het bevindt zich in een ontzettend schattig straatje van deze voormalig West-Berlijnse wijk en je kunt er ook buiten zitten. Hier kun je terecht voor lunch en koffie met wat lekkers. Ze maken allerlei heerlijke taarten, gebakjes, koekjes en andere lekkernijen. Bij Freckles wordt er rekening gehouden met mensen met bepaalde dieetwensen. Dus ook mensen met een gluten-allergie (bijvoorbeeld) kunnen hier rustig naartoe gaan. Ik koos voor een soja cappuccino en een stuk chocolade-speculaastaart (veganistisch). En ik moet zeggen: beste chocoladetaart die ik ooit gegeten heb. Die Duitsers weten wel hoe ze moeten koken, dat is één ding wat zeker is. Volgens mij maken ze iedere dag steeds andere taarten, zoals ik op hun facebook pagina dagelijks zie. Het kan zijn dat ze iedere dag ook wel een vast assortiment hebben, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Veganz (Schivelbeiner Straße 34, Prenzlauer Berg. U-bahn: Schönhauser Allee)

  

Veganz, gelegen in de mooie wijk Prenzlauer Berg, is een supermarkt die uitsluitend veganistische producten verkoopt. Oftewel het walhalla voor de veganisten onder ons. Het is de allereerste veganistische supermarkt van Europa. Daarnaast is een deel van de supermarkt ingedeeld waar je kunt genieten van al het lekkers was zij maken: taarten, bagels, koeken, broodjes (dacht ik?), koffiespecialiteiten en smoothies. En dat allemaal veganistisch… Ongelooflijk! Ik keek mijn ogen uit en mijn mond viel soms open. Er bestaan veganistische magnums. Uiteindelijk moest ik ook even wat testen van de bakker en koos voor een kersen-masceponetaart (ja, alweer taart) en een frappé. De taart was écht heerlijk, maar de ijskoffie viel mij erg tegen. De frappé zoals ik hem ken in Nederland: koffie met een bolletje ijs, was hier gewoon koffie vermengt met ijsklontjes. Dat viel even tegen, maar het was alsnog wel lekker. De taart maakte sowieso een hoop goed.

                  

Eigenlijk zou ik eeuwig kunnen doorgaan over plekken waar je heerlijk kunt eten in Berlijn. Het is zo’n fijne stad. Ik kwam er niet alleen om te eten uiteraard, maar bezocht veel historische plekken waar ik nu niet over zal schrijven, anders ben je morgen nog niet klaar met lezen. Als je dus naar Berlijn gaat, kan ik je in ieder geval deze drie plekken aanraden. Ben jij wel eens in Berlijn geweest? En heb je misschien nog meer tips voor mijn volgende bezoek aan Berlijn en voor andere lezers? Ik ben benieuwd!

6 gedachtes over “Terug de geschiedenis in…

  1. Leuk stukje! Sinds kort wil ik ook heel graag een keer naar Berlijn. Eerder zei ik altijd dat ik nooit naar Berlijn wou (vind Duits zo’n lelijke taal, hihi), maar zie de laatste tijd zoveel mooie foto’s en reisverslagen van Berlijn (zoals deze dus) xx

    1. Dank je wel! Echt doen! Het is zo’n mooie, veelzijdige en hippe stad. Zelfs als je de taal niet mooi vind zal je de stad wel mooi vinden. ik vind het echt een one of its kind. Heel anders dan andere Duitse steden🙂 xxx

Geef een reactie

