It’s all about balance

“Een mens is van nature geen vleeseter, maar een planteneter” zei mijn dokter altijd toen ik vroeger begon over vegetariër worden. Vanaf de pubertijd wilde ik stoppen met het eten van vlees. Van mijn moeder mocht dat niet, want ze was bezorgd dat ik niet de voedingsstoffen zou krijgen die nodig waren voor de groei. Vooral omdat ik op mijn 14e ook nog eens een koemelk-allergie kreeg. Na een paar jaar besloot ik, op mijn 17e, dat ik echt zou stoppen met het eten van dieren. Helaas was ik op mijn 21ste genoodzaakt om weer vlees te eten vanwege gezondheidsproblemen. Met tegenzin, want ik hou niet zo van vlees. Deze week ben ik weer, tijdens het testen van BodieBoost, van het standpunt van mijn oude huisarts overtuigd geraakt. Het mensenlichaam  is er niet voor gebouwd om vlees te verwerken….of in ieder geval niet in ‘grote hoeveelheden’.

 Voor de duidelijkheid ik ben geen dokter of diëtist, dus wil mij geen expert noemen  en een statement maken over wat wat gezond is en wat niet. Er zijn ontzettend veel discussies omtrent het  eten van vlees/vis en het drinken van zuivel. Zelfs artsen zijn het niet met elkaar eens merkte ik al. Er valt voor alles wat te zeggen uiteraard. Ik zou graag willen delen hoe ik het ervaar om weer vlees te eten en probeer hier dus niet mijn ideeën op de ander te dringen. Carnivoren moeten zelf weten wanneer zij iedere dag vlees  eten.  Zo ook hoe veganisten alles wat dierlijk is willen vermijden.  This is just my point of view

 Drie jaar terug kampte ik met meerdere gezondheidsproblemen en bleek ik genoodzaakt weer wat vlees en vis te gaan eten. Blijkbaar nam mijn lichaam niet alles even goed op, ondanks mijn gezonde levensstijl. Vanaf het begin dat ik vegetarisch ging leven besloot ik dat mijn gezondheid er niet onder mag gaan lijden en ik weer vlees zou gaan eten als dat het geval was.  Vlees en vis opnemen in mijn dieet deed ik niet met plezier. Ik ben gewoon geen liefhebber van vlees. Nooit geweest ook. Groente is meer mijn ding. Als heel klein meisje was ik al gek op tomaat en paprika (als 3-jarige stak ik eens een stuk rode peper, dat ik aan zag voor paprika, in mijn mond. Dat vond ik niet leuk. Mijn ouders hebben gelijk een permanente gehoorschade aan mijn reactie overgehouden ;)). Anyway, twee jaar terug ik begon weer langzaam zo af en toe een stukje vlees en vis te eten. Dat ging op zich wel goed, zolang ik dit met mate deed en gelukkig gaat het weer goed met mijn gezondheid.

Twee maanden terug begon ik weer met het bannen van alles wat dierlijk was: om mijn lichaam eens te ontzien, te reinigen en omdat ik graag vegetarisch eet. Mijn blender was mijn liefde en dronk veel (groene) smoothies. Aangezien ik nog steeds al mijn ‘zuivel’ op natuurlijke basis eet/drink, was ik praktisch veganistisch bezig. Alleen bij mijn ouders of familie at ik wel wat vlees of vis. Het beviel me goed (met enige alertheid voor mijn gezondheid uiteraard). Maar twee weken geleden startte ik met het testen van BodieBoost (BB) en wat vakantiekilo’s eraf te werken. Aangezien je de eerste tien weken met BB weekmenu’s werkt, wilde ik mij ook strikt aan deze menu’s houden (ja als ik iets doe dan ben ik helemaal toegewijd)  en at 6/7 avonden vlees. Heel stom eigenlijk, want ik had makkelijk grotendeels van het vlees kunnen vervangen voor vleesvervangers en had mijn lichaam moeten laten wennen.

Ik heb het geweten, want ik loop al een week met ontzettend veel buikpijn rond. Eigen schuld, dikke bult. Ook ben ik ontzettend moe en zit ik echt niet goed in mijn vel. Natuurlijk kun je je afvragen waar dat van komt (en dat kan allerlei redenen hebben), maar wanneer ik goed nadenk en naar mijn lichaam luister, weet ik waarom: al dat vlees. Logisch dat je buik van slag raakt en veel moeite moeten doen om alles te verwerken. Dat slurpt energie.  Zeker als je het niet gewend bent. Ik ben er echt van overtuigd geraakt dat dit nooit goed kan zijn. Je lichaam is er niet voor gemaakt om vlees te verwerken. Nu weet ik waarom veganisten zeggen nooit meer last van hun buik te hebben en zoveel energie hebben. Hun lichaam hoeft gewoon minder hard te werken. Ik had dit zelf nooit ervaren toen ik stopte met vlees/vis eten vijf jaar terug, maar ervaar het nu precies andersom.

Vanaf nu ga ik dan ook weer lekker zoveel mogelijk vleesloos het leven door, omdat ik denk dat dit het beste voor mijn lichaam is, voor het milieu en de dieren. Waarom zeg ik ‘mijn lichaam’? Omdat dit misschien voor iedereen anders ligt. so be it. Verschil moet er zijn. Ik wil hierbij niet zeggen dat het aan BB ligt en mij werd dan in de BB-community ook aangeraden om het eten van vlees rustig op te bouwen. Toch denk ik dat ik het maar gewoon helemaal uit mijn dieet houd. In ieder geval 95% van de tijd, want wil ook niet weer tekorten opbouwen. Misschien gaat het gewoon om de juiste balans.

Hoe kijk jij tegen het eten van vlees en vis? Waarom koos jij ervoor om bijvoorbeeld vegetarisch of veganistisch te gaan leven of juist om vlees te eten? De beweegredenen waarom mensen iets doen zijn zo verschillend als de mensen zelf zijn en wil hiermee ook niet een oneindige discussie (die al bestaat) op gang brengen op mijn blog. Maar ben gewoon nieuwgierig… 

12 gedachtes over “It’s all about balance

  1. Ik denk inderdaad dat het niet voor iedereen geld. Ik heb er bijvoorbeeld geen last van als ik vlees eet, ik doe het vrijwel elke dag; ik vind het juist lekker. Ik eet het dan ook omdat het lekker is, volgens mij kun je ook gezond eten als je niet vegetarisch of veganistisch bent. Maar dat wil niet zeggen dat jouw keuze slecht is natuurlijk, zoals jij ook al zei. Als jij er gezond door blijft is het ook prima, toch🙂

  2. ‘Vroeger’ wou ik heel graag vegetariër worden, maar dit mocht niet van mijn ouders omdat ik al zo weinig fruit en groente at. Tegenwoordig eet ik vaak vleesvervangers, niet omdat ik vlees niet lekker vind of vegetarisch wil eten, maar omdat ik vleesvervangers gewoon erg lekker vind (vooral die van Valess, nomnom). Helemaal vegetarisch eten zou ik niet kunnen, nooit meer een Mc Kroket is echt mijn grootste nachtmerrie. Heb overigens wel heel veel respect voor mensen die het wel kunnen.

    1. Sowieso helpt het al om een paar keer per week vleesvervangers te eten😀 Wist je dat een vleeseter op een fiets nog vervuilender is dan een vegetariër in een hummer🙂 Cool he! Valess is inderdaad lekker. Helaas mag ik het niet vanwege mn melkallergie😦 BOEHOE!

  3. Nou, dat is toevallig! Ik ben net bezig met een ‘Waar ben jij eigenlijk vegetariër?’-blogpost omdat vorig weekend iemand dat aan mij vroeg (wat uiteraard in een hele discussie uitliep). Ik ben al zo lang vegetariër dat het voor mij eigenlijk heel vanzelfsprekend is om geen vlees te eten. Ik vind het dan ook altijd best moeilijk om onder woorden te brengen welke reden daar voor mij achter zit. Want voor mij is het niet meer dan logisch. Ik denk dat ik in eerste instantie besloot om geen vlees meer te eten toen ik allemaal zielige filmpjes op internet zag, volgens mij was ik toen 13. Vlees eten vond ik altijd heel normaal en stond er dus ook nooit bij stil hoe dit werd gemaakt. Toen ik filmpjes tegenkwam over de nare omstandigheden in de bio-industrie ben ik steeds meer gaan opzoeken over de productie van vlees. Dat was voor mij reden genoeg om geen vlees meer te eten. Persoonlijk denk ik ook dat het ook veel gezonder is om geheel plantaardig te eten (ik ben niet volledig veganist overigens, ik probeer er altijd een beetje een balans in te vinden).

    1. Oké dat is wel heeeel toevallig😀 Ik ga het zo even lezen. Kreeg wel een melding dat je mijn blog genoemd had in je blogpost😀 Echt super lief! Lastig is het inderdaad om het onder woorden te brengen. Heb mijn redenen ook niet allemaal genoemd in deze blogpost, maar die filmpjes waren voor mij ook een eye-opener haha:) Precies, plantaardig is gewoon goed! En een balans vinden is het beste toch🙂 Daarvoor hoef je niet 100% veganist voor te zijn. Doen wat voor jou het beste werkt!

  4. Ik zou graag vegetarisch zijn, ik hou ook niet zo van vlees, ben overtuigd van het feit dat het niet geweldig voor je is. Maar ik hou wel heel erg van vis, en mijn vriend is geen grote van van vleesvervangers. Waar ik kan kies ik altijd voor kip ipv bijvoorbeeld gehakt, en het liefste nog vis. Ik weet dat ik nooit stop met het eten van vis (gerookte zalm is mijn raison d’etre), maar ik ga mijn vleesconsumptie na BB ook weer minderen. Voor nu is het makkelijk om het dieet strikt te volgen, vind ik.

  5. Interessant stuk! Ik ben zes jaar geleden gestopt met vlees en vis eten omdat ik het hypocriet vond om naar een kinderboerderij te gaan (oké, niet dat ik dat veel deed op mijn vijftiende :P) en ’s avonds hun soortgenoten te eten. En dan ging het niet per se om het eten zelf, maar omdat ze zo’n slecht leven hebben gehad. Toch eet ik geen biologisch vlees, deels omdat ik het moeilijk vind dat ik niet precies weet hoe die beesten hebben geleefd, en deels omdat het idee na zoveel jaar me absoluut niet aanstaat. Ik heb iig geen voordelen of nadelen gehad voor mijn gezondheid, alles bleef hetzelfde. Nu wil ik ook graag hevig minderen met andere dierlijke producten, deels uit principe, maar stiekem vooral omdat ik wil kijken of dit ‘beter’ voor mijn lichaam is…

    1. Herkenbaar hoor! Toen ik over moest, ging ik het liefst voor biologisch, maar het blijft een dier en het blijft zielig! Ben benieuwd hoe je volledige plantaardig leven gaat bevallen!😀

  6. Interessant stuk Louise. Ik eet zelf wel gewoon vlees maar wel bij voorkeur biologisch. Slachten van dieren is niet op zichzelf zielig want dat gebeurd in de natuur ook. De leefomstandigheden zijn vaak wel wat op aan te merken en daarom de keuze voor scharrel of (als ik het kan betalen) biologisch. Elke dag vlees eten doe ik overigens niet want ik heb er niet altijd zin in en bovendien is het ook geen toegevoegde waarde. Ik vind wel dat vlees gewoon in mijn voedingspatroon moet zitten vanwege de stoffen erin. Het helemaal schrappen lijkt me geen goed idee dus dat doe ik ook beslist niet (ik hou er ook teveel van denk ik).

Geef een reactie

