Buy Nothing New Christmas

https://i0.wp.com/data.whicdn.com/images/44963707/370aa9e43bd911e2adac22000a1fbe03_7_large.jpg

Het is december: de sint is weer in het land en worden de kerstbomen weer massaal opgetuigd en huizen vrolijk versierd. Ik hoor veel mensen zeggen “december is zo’n dure maand” en mensen lijken, in mijn ogen, alleen maar te consumeren in december. Ongeacht een zogehete economische crisis waarvan je iedere dag wel iets hoort op tv of leest in de krant. In december lijkt niemand meer iets van deze crisis te merken. Kopen, kopen kopen…

Zoals ik eerder schreef, deed ik afgelopen oktober mee aan de Buy Nothing New-maand waarbij ik een maand lang niets (behalve het noodzakelijke) mocht kopen. Dat beviel mij en ik probeer dit zoveel mogelijk vol te houden. Hoewel het soms erg lastig is. Toch probeer ik mijn spullen die ik nodig heb tweedehands te kopen. December is dan wel een extra uitdaging met alle feestdagen op de stoep. Toch kan je ook in december heel goed alternatieven vinden om je huis gezellig te maken zonder iets nieuws te kopen. Ik wil je graag wat tips en ideeën geven.

Kringloopshoppen

https://i2.wp.com/data.whicdn.com/images/44967902/tumblr_me9vgb3Dao1qdyteno1_500_large.jpg Kersboom, lichtjes, versieringen, kerstboomversieringen, kaarsjes, cadeautjes en nog meer van zulk soort dingen… Het is een aardige investering wanneer je je huis in kerstsfeer wilt versieren. Je kunt het natuurlijk zo groots aanpakken als hier op de foto, maar het mag natuurlijk ook wel wat minder. Waarom zoveel geld uitgeven aan kerstspullen als je ze toch maar 2 weken neerzet? De rest van het jaar staan ze in een doos op zolder of in de kast. Persoonlijk vind ik het een onzin. Winkels liggen vol met nieuwe spullen, maar ook hier kan je een alternatief verzinnen. Kringloopwinkels hebben vaak ook een assortiment aan kerstspullen. Loop eens binnen bij je plaatselijke kringloopwinkel en snuffel eens rond voor kerstspulletjes. In Utrecht hebben ze zelfs een speciale afdeling voor kerstspullen. Het is ecologisch meer verantwoord (er hoeft niets extra’s geproduceerd te worden), je kan vaak orginele kerstspullen vinden en het is ook nog eens goedkoper.

Pinterest inspiratie

https://i1.wp.com/media-cache-ec4.pinterest.com/upload/30891947413564291_4wQpIPdW_c.jpg   https://i1.wp.com/media-cache-lt0.pinterest.com/upload/155796468331007627_ckce5gur_c.jpg

Ik kan soms uren verdwalen tussen alle pins op pinterest. Ook hier vind je genoeg inspiratie om je huis gezellig te maken tijdens de feestdagen. Door middel van DIY’s (Do It Yourself) kan je leuke dingen maken met spulletjes die je gewoon thuis al hebt. Mocht dat niet het geval zijn dan kan je altijd weer recyclen, zoals de klosjes touw hierboven. Het is echt de moeite waard om eens te kijken op pinterest en wat inspiratie op te doen voor DIY’s. Bovendien kan je ook nog eens heel leuke cadeautjes maken voor de feestdagen. Wedden dat je familie nog nooit zulke cadeautjes heeft gekregen?

DIY’s thuis

tumblr_mee1p5jXXD1r2c81wo1_400_large

December is dus duur. Mensen kopen ontzettend veel cadeaus en andere dingen die met de kerst te maken hebben. De economische crisis lijkt niet te gelden tijdens de feestdagen (voor veel mensen).  Om het nog duurder te maken kun je bijvoorbeeld, wanneer je Starbucks-fan bent, ook nog genieten van die kerstspecials bij Starbucks. Persoonlijk vind ik Starbucks veel te duur en vooral in zo’n maand als december. Op pinterest vind je ook heel veel recepten om zelf lekkere koffie specialiteiten te maken, die ze bijvoorbeeld ook bij starbucks maken. Dus ga lekker de keuken in en maak zelf een starbucks special.. Alleen dan veel goedkoper. Je kunt er gelijk nog wat extra lekkers bij maken…

De ware kerstgedachte…

Supermarkten worden helemaal leeggekocht om met kerst te kunnen ‘vreten’. Ja, sorry, maar ik noem het echt vreten. Als je ziet wat mensen kopen in de supermarkten dan schrik ik me écht rot. Ik werkte een paar jaar bij de Hema op de food-afdeling en ook bij Albert Heijn. Mensen lijken wel door te slaan wanneer het gaat om kerst. (Oké, nu moet ik bekennen dat ik niet zo’n kerst-fan ben). Het heeft eigenlijk helemaal niets meer met kerst te maken. ‘S ochtend uitgebreid ontbijten, dan ben je nog niet klaar en staat de lunch al voor je neus. ’s Avonds wordt het dan helemaal groots aangepakt met een (minimaal) 3-gangen-menu. Natuurlijk lekker om eens wat extra’s te eten, maar om nou zo overdreven om te gaan met een feestdag.

Er lijkt niet stil gestaan te worden bij mensen die niet eens een kerstmaaltijd kunnen permiteren. Zij moeten het doen met een voedselpakket van de voedselbank. Geloof me, deze mensen zijn er echt. Mensen die een jaar lang moeten sparen voor het sinterklaas-cadeautje van hun (klein)kind. Dan heb ik het niet over een nitendo DS of andere overdreven cadeaus. Maar om een normaal cadeautje.  Ik heb deze mensen zelf gezien en gesproken. Het erge is nog dat de mensen die in armoede leven (want dat is zo!) steeds geconfronteerd worden met de verwachting dat er uitgebreid kerst gevierd moet worden. Iets wat niet mogelijk is…

 Wanneer we nou allemaal eens wat minder eten consumeren (zeg nou zelf, hebben we het echt nodig? We zeuren op 1 januari toch allemaal dat we te ‘dik’ zijn geworden na de feestdagen),  minder grote cadeaus kopen en kerstversieringen eens tweedehands kopen, houden we geld over. Zou het niet mooi zijn om het geld dat je bespaart, te doneren aan de voedselbank in vorm van lekkere etenswaren voor mensen die het niet kunnen kopen. Of cadeautjes. Dat is toch de ware kerstgedachte? Je hoeft er niet eens zoveel moeite voor te doen. Wanneer je boodschappen doet, koop je gewoon extra spullen en die doneer je aan de Voedselbank. Vaak staan er rond de feestdagen vrijwilligsers van de Voedselbank bij de supermarkt om gekochte spullen aan te nemen.. Kleine moeite dus!

Hopelijk heb ik je hiermee wat tips gegeven om kerst ook leuk te maken wanneer je minder geld hebt, maar ook gewoon niet zoveel wilt consumeren. Wat vind jij van kerstmis? Versier jij je huis uitgebreid en heb jij misschien nog leuke tips om wat milieuvriendelijker kerst te vieren?

 

3 gedachtes over “Buy Nothing New Christmas

  1. Hoi Louise, het maken van eigen creaties met spulletjes die je in huis hebt vind ik echt een super leuk en creatief idee! Zoals die sneeuwpop van touw. Ik heb in januari allerlei kerstartikelen in de opruiming gekocht en mijn eigen kerstartikelen aan de kringloop gegeven. Soms wil je ook wel even wat anders🙂. Maar het zelf maken is natuurlijk ook een mooie en budget oplossing.

    Ik heb ook wel een beetje moeite met kerst vanwege het vreetfestijn zoals ik het wel eens noem en de cadeautjes en de extreem versierde huizen. De druk word opgelegd dat kerstfeest zo hoort te zijn. Terwijl in mijn ogen het daar helemaal niet om gaat.
    Maar dat mensen hun geld uitgeven in tijden van crisis is misschien juist wel goed. Laat de economie in december maar weer even een impuls krijgen…

Geef een reactie

