Recept: tomatensoep met courgette

2012-10-30 17.40.41

Ik hou van soep. Soep is mijn redding in nood wanneer het tentamenweek is en ik geen tijd heb om iedere avond te koken. Toch moet ik iedere avond vers eten, want zonder functioneer ik niet. Daarom maak ik vaak een grote pan soep voor 3 dagen, zodat ik weet dat ik een paar dagen lekker ’s avonds kan eten. Een tijdje terug vond ik hier een heerlijk recept voor verse tomaten-courgettesoep en ik moest hem een keer maken. Dat deed ik en gaf mijn eigen draai aan dit recept.  Helemaal vegetarisch (& veganistisch) en is lekker licht verteerbaar, omdat er geen vermicelli of vlees in zit. 

2012-10-29 14.35.04-1

Nu wil ik allereerst even mijn excuses aanbieden voor de ontzettend slechte kwaliteit aan foto’s die ik steeds plaats. Ik hoor je al denken: ‘en die noemt zich amateur fotografe?’. Ik heb heel lang mijn camera niet bij de hand gehad en gebruikte daarom mijn telefoon als camera. Dus volgende keer zullen mijn recepten er hopelijk smakelijker en fotogenieker uitzien.

Ingrediënten

– 500 gram biologische tomaten
– 1 blik biologische tomaten in stukjes
– 1 grote rode ui
– 1 blikje tomatenpuree
– 1 liter water
– 2,5 biologische groenten- bouillonblokje
– 1 courgette
– 1 grote wortel
– 2 tenen knoflook
– 1 tl rozemarijn
– Olijfolie
– basilicum als garnering

Bereiding

– Ontvel de tomaten door deze in te kerven en even te laten koken in water. Snij deze vervolgens in stukjes.
– Snipper het uitje en knoflook fijn en snij de courgette en wortel in kleine stukjes
– Fruit in een scheut olijfolie de ui en knoflook in een grote pan
– Voeg de tomatenpuree toe en bak deze even mee
– Voeg vervolgens het water en de bouillonblokjes toe (doe er eerst 2 in en voeg later het halve bouillonblokje toe als dat nodig is)
– Voeg vervolgens de ontvelde verse tomaten toe, met de rest van de groenten en de blik tomaten.
– Kook vervolgens alles een half uurtje op een zacht vuurtje. De courgette en wortel blijven een heel klein beetje knapperig, maar dat is juist lekker wanneer er geen vlees en vermicelli in zit. Vind je dit niet lekker? Dan kan je alles nog met een staafmixer tot één geheel fijn malen.
– Voeg als garnering wat basilicum toe wanneer gewenst. En serveer met een heerlijk stuk volkoren stokbrood met zelfgemaakte kruidenboter.

Ik hoop dat je hiermee wat inspiratie hebt gekregen om gewoon vers een soepje te maken. Het is zoveel lekkerder dan uit een pakje of een potje. Om over een blik soep maar te zwijgen. Soep is trouwens altijd lekker ook al heb ik geen tentamens. Vooral nu wanneer er een pak sneeuw ligt of je midden in een sneeuwbui zit, is het heerlijk om thuis te komen een een warm kopje soep te eten. 

2 gedachtes over “Recept: tomatensoep met courgette

Geef een reactie

