Happy BodieBoost New Year!

Gelukkig nieuwjaar, allemaal! Ik hoop dat jullie allemaal leuke feestdagen achter de rug hebben, met vrienden en familie. En natuurlijk lekker eten!  Ik geniet volop van de vakantie en ben weer goed begonnen met BodieBoost. Met de feestdagen wilde het allemaal niet zo makkelijk en heb gewoon lekker genoten. Het valt me op de veel mensen mijn blog vinden door middel van BodieBoost en ik wil daarom ook vandaag een blog schrijven om het jaar goed te beginnen, speciaal voor (toekomstige) BodieBoosters. En natuurlijk gewoon de lezers die geïnteresseerd zijn!

Een van de vragen die mij vaak gesteld worden, is: ‘kan je BodieBoost ook toepassen als je vegetariër of veganist bent?’. Naar mijn mening is dat geen probleem. Persoonlijk ben ik flexitariër en vermijd ik  zuivel vanwege mijn koemelk-allergie (of eerder gevoeligheid), en eet ik geen ei (om meerdere redenen). Het grootste deel van de tijd, pas ik dus eigenlijk bijna een veganistische levensstijl toe. Ook vanwege het milieu en de bioindustrie voel ik me hierbij het prettigst.

2955555975971199_27Jmo6q6_c
In het BodieBoost boek staan veel vegetarische alternatieven om ’s avonds te eten, maar ik wil zeggen dat je ook de dagmenu’s gewoon makkelijk kan omtoveren tot vegan-proef. In 2013 hoop ik dat meer mensen plantaardig gaan eten: goed voor mens, dier en milieu. Denk hierbij aan Plantaardige Maandag. Goed voor iedereen dus. Zo vervang je bijvoorbeeld kaas en yoghurt (dus de producten uit groep zuivel) voor melk op plantaardige basis (soja, amandel, rijst). Natuurlijk is een broodje zonder iets erop vrij droog en saai. Maar gebruik je fantasie en leuk dat broodje eens op met wat rucola, humus (je kunt allerlei heerlijke vega(n) alternatieven vinden op verschillende blogs. Zie mijn favoriete blogs in het menu) en geroosterde paprika of tomaat. Kom uit je comfort zone en zie hoe lekker het is om plantaardig te eten.

Daarom geef ik je een lekker recept wat heel goed binnen BodieBoost past en ook nog eens vegan is! Start je nieuwe jaar plantaardig: laat die plofkip eens in de winkel liggen en kies voor een milieubewust en diervriendelijk alternatief!

Roerbak spruitjes (gebaseerd op het recept uit Ecofabulous)

Voor 1 persoon heb je nodig:
250 gram spruitjes (schoongemaakt en gehalveerd), 1/2 gesnipperd rode ui, 1 teentje knoflook, 1tl kerrie masala, 1/2 tl gember poeder, 1/2 tl djintan, zout en peper, water, wok of hapjespan. Eventueel toevoegen: half handje rozijnen en een half handje walnoten (alleen als je nog fruit en een eiwit over hebt).

Bereiding:
Super easy! Fruit de gesnipperde ui in wat olijfolie en voeg daarbij de kruiden en knoflook toe. Laat deze even meebakken tot er een mooie pasta/curry ontstaat. Voeg vervolgens de spruitjes toe en roer ze om, zodat ze allemaal bedekt zijn met het kruidenmengsel. Voeg dan wat water toe (zodat de spruiten half onder staan) en laat het geheel meekoken. Als al het water verdampt is en de spruitjes beetgaar zijn, kan je naar smaak nog wat rozijnen en walnoten mee laten bakken. Zijn de spruitjes nog niet gaar? Voeg dan gewoon nog wat water toe. Voilá! Heerlijk om te eten met wat rijst, gebakken krieltjes of gekookte aardappelen samen met een groenteburger!

Ik hoop je hiermee wat inspiratie gegeven te hebben tot een vega(n)-BodieBoost-proef recept. Het is makkelijker dan je denkt en is ook weer eens wat anders dan dat standaard stukje vlees of kaas. Kom uit je comfort zone en kies voor plantaardig! 

2 gedachtes over “Happy BodieBoost New Year!

  1. Wat leuk dat je de website van Plantaardig Maandag hebt vernoemd in het stukje! Alleen werkt de link nog niet zo goed? Ik eet zelf eigenlijk nooit meer vlees en probeer ook alle zuivel te vervangen door soya etc. en ik eet nooit meer eieren (met no-egg ook nergens meer voor nodig)!

  2. Leuk stuk! Bij mij is het helaas slecht gesteld met mijn vegan-plannen, ik heb thuis geen melk en kaas meer, maar ik compenseer dat met mijn yoghurt-verslaving en die eieren eruit gooien wil ook niet vlotten :’) Beetje zielig. Als ik terug in Nederland ben ga ik weer een poging wagen om aan die diervrije yoghurt te gaan (na enkele incidenten met vieze gezoete troep durf ik het hier niet meer)

Geef een reactie

