Goede voornemens? Onzin!

 ‘Goede voornemens? Onzin!’? spreekt dat niet een beetje mijn eerdere blogpost met mijn grootste plannen voor dit jaar tegen? Ja, nogal! De laatste dagen lees ik alleen maar goede voornemens van allemaal bloggers en hoe je deze voornemens ook daadwerkelijk kan volhouden. Ook ik schreef dus iets over mijn plannen van 2013. Laat ik vandaag eens origineel doen en het over een andere boeg gooien.. Dat breekt zo lekker de week! 

6a00d8358081ff69e2017d3f5abeba970c-800wi_large-

Goede voornemens zijn leuk en alles, maar het kan best wat druk op jezelf leggen om iets daadwerkelijk te doen. Het doorbreken van patronen, zoals eetgewoonten of andere habits, krijg je nou niet gelijk uit je systeem. Laat nou niet gelijk je doelen los (niet dat ik zoveel invloed op jullie lezers heb met mijn blogposts ;)). Lees dit gewoon op de positieve manier. Het is namelijk niet het einde van de wereld als je ineens je goede voornemens niet kan nakomen. Let’s put things in perspective, shall we?

Goede voornemens dwingen je namelijk alleen maar om  bepaalde dingen te doen. Natuurlijk zijn voornemens handig om een stok achter de deur te hebben, zoals een grote poster (met je doelen) op je koelkast of op je slaapkamermuur plakken, zodat je iedere minuut herinnerd wordt aan je grootste plannen. “Oja, ik moet gaan hardlopen, want ik móet 3 keer per week lopen dit jaar en ik ga het volhouden”. Maar het kan natuurlijk ook ontzettend averechts werken door iets te doen wat moet en niet omdat je daar nou zoveel zin in hebt op wanneer de wekker ’s morgens om zes uur gaat om te gaan hardlopen. Het kan tegen je zin gaan werken en dat was juist niet de bedoeling toch? Doe gewoon waar je zin in hebt en een keertje iets overslaan is toch geen einde van de wereld. Iedere dag heeft weer nieuwe kansen.😉 Pak ze wanneer je lekker zin hebt!

m4m52_large

Het leven loopt niet volgens plan, dus waarom goede voornemens hebben? Dat klinkt natuurlijk wel een beetje negatief, maar het is wel zo. Je leven loopt nooit volgens plan, dus je kunt je jaar wel uitstippelen, maar het loopt toch niet zoals je wilt. Laat je jaar gewoon een verrassing worden en pas gewoon je doelen een beetje aan op de dingen die gebeuren. Leer ervan! Ik moest in 2012 mijn plan om de 5K te gaan hardlopen laten varen door een geweldige enkelblessure. Wat heb ik hiervan geleerd? Nooit verder hardlopen wanneer je merkt dat je lichaam tegenwerkt. Dit jaar heb ik mij voorgenomen dat die enkelblessure gewoon weggaat en ik alsnog de 5km te kunnen lopen. Zo niet? Heel jammer, maar gelukkig heb ik dan altijd nog wielrennen.

Volgens mij zoeken mensen voor alles een reden om iets te kunnen doen. ‘Vanaf maandag stop ik met snoepen/roken/onnodig veel spullen kopen/koffie drinken (in my case)/snoozen/overig’ (vul in wat van toepassing is). Gewoon doen! Waarom zou je  een nieuw jaar nodig hebben om te stoppen met roken of af te vallen? Begin gewoon nu!

Zo ik heb hiermee gelijk even mijn doelen voor 2013 even genuanceerd. Mocht het niet lukken dan beginnen we volgend jaar gewoon opnieuw. Of maandag😉.Fijne zondag!

7 gedachtes over “Goede voornemens? Onzin!

  1. Ik ben het wel met je eens hoor! Maar ik denk dat alle nieuwjaarsvoornemens vooral voortkomen uit dat je met lichtelijk sentiment terugkijkt naar het oude jaar en je bedenkt wat je graag anders had gewild. Op die manier kan je wel heel goed nieuwe doelen stellen en door te zeggen dat je er 1 januari mee begin maak je het wel iets concreter dan altijd maar denken “Oooooit ga ik stoppen met roken..”. Maar dat het als een verplichting kan gaan voelen klopt ook wel. Ik ben zelf niet zo van de voornemens, meer dat ik denk ‘ik hoop dat het aankomende jaar er ‘zo’ en ‘zo’ uit gaat zien’ en dan probeer ik daar zelf een beetje vorm aan te geven door deze hele maand bijvoorbeeld geen onzin te kopen😀 En dat stoppen met roken doe ik oooooit wel een keer.

    1. hahaha helemaal! ik heb dan wel doelen in m’n hoofd, maar ga me er niet, kosten wat kost, aan vast houden🙂 Het moet ook nog wel een beetje leuk blijven😉
      Wat leuk dat je The Way gekeken hebt😀 Mooi he! Had ik nou ook. Trouwens, jij had vorig jaar een lijst van 150 films toch om te kijken. Waar haalde jij die lijst vandaan?

      1. Ik hield voor mijzelf gewoon een lijstje bij waar ik alle filmtitels + hoeveel films ik nog moest opzette. Maar later zag ik dat je je via challengemee.nl ook op kon geven, dus heb ik me daar ook voor aangemeld en hou ik het gewoon bij op m’n blog. Maar ik weet niet of dat per sé meerwaarde heeft hoor.

  2. Ik ben het volledig met je eens dat je goede voornemens niet tegen je zin in moet doen. Het werkt bij de meesten averechts. Ik denk dat het belangrijk is om te weten met welke motivatie je een goed voornemen hebt gemaakt. En dat je de lat niet te hoog voor jezelf legt zodat je klein begint en het steeds verder uitbreid. Daarnaast probeer ik mezelf eraan te herinneren dat je met vallen en opstaan je doel bereikt.

  3. Goede voornemens zijn op zichzelf niet verkeerd, alleen stellen we onszelf zo vaak teleur. Ik denk dat het belangrijk is om haalbare doelen te stellen, realistisch te zijn. Soms zijn we ook te streng voor onszelf, denk ik. Ik probeer wat overtollig gewicht kwijt te raken en dat is best lastig (ik heb een kantoorbaan en houd van het goede leven). Al voor de jaarwisseling ben ik begonnen met afvallen, de decembermaand is altijd lastig natuurlijk, maar ik grijp januari wel weer aan als een nieuwe start. Het is denk ik vooral belangrijk dat we onszelf niet gelijk ontmoedigen als dingen niet direct lukken. Bij dit voorbeeld is het soms wel goed om hulp te vragen, alleen lukt het je soms niet om hardnekkige gewoonten / verkeerde (eet)patronen af te leren. Vooral als je er jaren over hebt gedaan om ze aan te leren!

Geef een reactie

