“mevrouw, bent u een konijntje?”

Oké, dat is mij niet letterlijk gevraagd, maar ik kreeg wel vaak de opmerking dat ik konijnenvoer zat te eten. Opmerkingen zoals “Wat eet jij gezond, zeg!”, “Eet jij wel eens wat anders?” en “daar wordt je ook niet dik van, hoor” zijn één van de meest gemaakte opmerkingen die ik te horen krijg wanneer ik mijn favoriete snackje zit te eten. Wortels! En dat vind ik stom.

Afbeelding

Worteltjes zijn lekker. Ze zijn zoet en ik eet ze nog liever dan een koekje (oké niet altijd). Op mijn werk zit ik dan ook vaak met een grote zak wortels naast me mijn werk te doen. Als receptiemedewerker ben ik de eerste persoon die de bezoekers zien. Dus opmerkingen over wat ik aan het eten ben zijn dus veel gemaakte opmerkingen. Ook over mijn gelieve wortels…

Een opmerking is natuurlijk helemaal niet erg, maar als je de gehele middag opmerkingen moet horen zoals ik hierboven schreef, dan gaat het me irriteren. Ik realiseerde mij dat mensen het dus raar of in ieder geval opvallend vinden dat iemand gezonde dingen eet. Daar komt het wel op neer, want anders werd het niet gezegd.

Gek eigenlijk toch als je erbij stil gaat staan? Wat zeggen ze dan tegen mensen die een big mac weg zit te werken? Het lijkt mij niet dat je tegen die persoon zegt “Zo, ongezond hoor. Daar wordt je lekker dik van”. Dat is onbeschoft. Dus in principe zijn de opmerkingen die ik naar mijn hoofd geslingerd krijg ook onbeschoft.

Afbeelding

Nu heb ik niet de meest stressvolle job in de wereld en ga dan over zulke dingen na denken. Zo dacht ik aan een experiment waarbij ik eens vijf big macs (de horror, zou er niet aan moeten denken) weg ga eten om te zien wat de reacties dan zouden zijn. Briljant idee, al zeg ik het zelf. Mocht ik geen scriptie onderwerp volgend jaar hebben, dan kan ik altijd dit doen!😉

Worteltjes zijn lekker en bij deze gewoon ook hip. Ik blijf volhardend gewoon mijn worteltjes eten. Tot ik oranje zie. Laat het de nieuwe fastfood zijn en de wereld ziet er gelijk een stuk mooier, schoner en gezonder uit. Zo, dat was mijn ode aan de wortel. Fijne zondag! 

Afbeeldingen: [1] [2]

22 gedachtes over ““mevrouw, bent u een konijntje?”

  1. Helemaal mee eens! Als je gezond eet, hebben mensen commentaar! En als je ongezond eet, hebben mensen in hun hoofd commentaar. Mèèèn, kijk gewoon naar jezelf…

  2. Klinkt er ook niet bewondering door in wat mensen zeggen? Je houdt anderen natuurlijk ook een spiegel voor door zo gezond te eten… Maar ik kan me voorstellen dat dergelijke reacties je irriteren.

    1. Nee dat echt niet. Ander had ik dit ook niet geschreven. Ik ben oprecht verbaasd door de manier waarop de opmerkingen gemaakt worden. Natuurlijk niet allemaal hetzelfde en er zijn mensen bij die een grapje maken.. maar het feit dat het wel opvalt. Waarom valt het eten van een wortel op? Ik begrijp ’t niet.

  3. Groot gelijk! Lekker door blijven eten🙂 Ik ben zelf eerder jaloers als ik zie dat iemand anders de moeite heeft genomen om eerder op te staan en een hele lunchsalade voor zichzelf te maken… Misschien speelt dat bij opmerkingen ook wel mee!

    1. Die mensen zitten er ook zeker tussen die het leuk vinden dat ik gezond eet, ofzo. Maar ik krijg echt op de meest rare tonen opmerkingen. Ik vind een opmerking als ‘daar wordt je ook niet dik van’, niet leuk…

  4. Haha ja, ik krijg ook de hele dag dat soort opmerkingen om mijn oren. Meestal ook wel geïnteresseerd of bewonderend bedoeld, maar soms ook niet. Ik heb een vriendin die er de hele tijd over móet praten, alsof ik iets heel raars doe :’) Gewoon door blijven gaan! Misschien zet je nog wel een paar mensen aan het denken over hun eetpatroon.

    1. hihi gelukkig herken je het. Het was ook niet tegen iedereen bedoeld, want er zitten ook wel leuke opmerkingen bij. Maar als het constant gezegd wordt, dan ga je bijna denken dat je iets raars doet. Achja, en misschien zet ik inderdaad wel een trend ofzo😉

  5. Ja ik maak dit ook regelmatig mee! Als ik van m’n meegebrachte salade aan het smullen ben (oke dan kan ik het nog wel begrijpen dat er iets over wordt gezegd, want er zit ook wel wat tijd in het maken van de salade en je moet het helemaal meenemen met een vork enzo), maar ook zelfs als ik gewoon wat worteltjes eet, of als ze zien dat ik twee stuks fruit mee heb. Soms zijn de reacties ook wel leuk!

    1. hihi herkenbaar. Ik heb één keer een groene smoothie naar de uni meegenomen… nou nooit meer :’) Mensen keken mij toen echt aan alsof ik gek was! ‘wat drink JIJ nou weer?’

  6. Wat een leuk stukje! Ik zou willen dat ik worteltjes zo lekker vond dat ik ze gewoon de hele dag door kan eten, maar ik ben echt een verschrikkelijk slechte groente-eter.. Maar ik begrijp dat je die opmerkingen vervelend vindt, alsof gezond eten iets heel geks is.

  7. Hooi! Ik lees al een tijdje jouw blog. Dit is mijn eerste reactie🙂. Ik had het hier laatst met mijn vriend over, precies dit (ook over wortels). Het lijkt soms wel alsof mensen denken: wortels eten=eetstoornis. Echt waanzin… Mijn vriend geloofde niet dat mensen op zoiets knulligs kunnen oordelen. Jammergenoeg doen ze dit wel. Tip: vraag eens waarom ze het belangrijk vinden wat jij eet. Als mensen alleen maar dit soort opmerkingen maken om ‘cool’ te doen, krijg je vaak hele duppe antwoorden, wat best grappig is. Keep on eating wortels! Ze zijn super lekker🙂

    1. Wat leuk, dank je wel voor je reactie! Inderdaad en dat is jammer. Mensen vinden het helaas leuk om lekker op andere te letten. Dank je voor de tip, maar ik lach maar vriendelijk naar die mensen. Ik wil niet onbeleefd overkomen als ik er verder op in ga (ben daar toch een soort gastvrouw) :p heb het één keer aan iemand gevraagd nadat ik 10 opmerkingen in 10 minuten had gekregen en die keek me toen ook zo aan: lekker vriendelijk weer!
      Ik blijf gewoon m’n worteltjes eten hoor! Zou het bijna expres gaan doen😉

  8. Ik denk dat mensen het gek vinden om te zien omdat ze het als ‘thuisvoedsel’ zien. Iets wat je bij de aardappelen eet, niet als snack. Dus ik denk dat daar de opmerkingen vandaan komen. En het is als compliment bedoeld natuurlijk🙂 Helaas hou ik niet van worteltjes, nooit gedaan ook😦

    1. Dat zou best eens kunnen hoor. Nouja ik zie het dus niet als compliment als iemand verontwaardigd zegt ‘daar wordt je ook niet dik van’. Alsof ik tegen hen zou zeggen als ze chips eten ‘Ha, daar wordt je lekker dik van hoor’. Weet niet… Sommige mensen vinden het hartstikke leuk, maar de opmerkingen waar ik het over heb zijn echt bemoeizuchtig haha :p

  9. Hahaha zie het al helemaal voor me. Maar idd als je een big mac of zo zit te eten vinden ze dat vaker normaal dan een zak wortels. Maar ga gewoon door met je wortels als je dat lekker vind.

  10. Ik vind dat soort opmerkingen altijd juist wel grappig, ik zeg altijd maar in mijn hoofd ‘dat zegt meer over jou dan over mij’😉 Voedingsgerelateerde opmerkingen die ik wel écht heel erg naar vind is als ze zeggen dat ik niet gezond bezig zou zijn door geen vlees/melk etc. te eten. Dan denk ik jezus, lees je eerst eens wat meer over het onderwerp in voordat je me plat bombardeert met zo’n betoog. Of de vader van mijn vriend die zich helemaal zorgen maakte of hij dan nog wel vlees at, want dat kon toch allemaal niet gezond zijn, je moet toch je eiwitten binnen krijgen. Toen hij zei dat hij soms nog wel een hamburger oid had was hij weer gerustgesteld :’) En bedankt hè!

    1. Heb je helemaal gelijk in inderdaad. Zal ik volgende keer ook maar tegen mezelf zeggen als ik weer een opmerking krijg haha. Mensen hebben over alles vooroordelen zonder überhaupt de ervaring te hebben of de kennis. Stom is dat!

  11. Leuk om te lezen! En blijf vooral lekker je wortels eten, misschien zet het mensen ook nog aan het denken en gaan ze bewuster eten. Als ik in de pauze mensen om me heen een snelle hap zie eten ben ik des te blijer met mezelf als ik mijn bruine boterham en mandarijntje eet🙂. Be the change!

  12. Ik vind het ook strontirritant om de hele tijd opmerkingen van mensen te krijgen over mijn eetgewoontes. Alsof ik niet meer het recht heb om misselijk te worden van gefrituurde zooi alleen omdat ik niet obese ben. Ik bepaal zelf wel wat ik “echt wel kan hebben.” Wortels vind ik trouwens wel echt vies :’) Maar een bakje tomaatjes of zo, lekker toch.

Geef een reactie

