‘How Idiots Think Facebook Works…’

Afbeelding

Je kent ze vast wel. Plaatjes of foto’s die op Facebook gedeeld worden, waarbij mensen aandacht vragen om een ondervoed kind, een afgeslacht dier of een bepaalde ziekte. Vaak met als reden “5% deelt dit bericht niet” zodat je je de rest van je leven schuldig moet gaan voelen dat jij dat ene bericht niet gedeeld heb. Oké dat is wat overdreven misschien. Stel je voor dat andere denken dat je niet bewust bent van serieuze problemen in de wereld? Sinds aantal weken zie ik regelmatig een gruwelijk plaatje voorbij komen van een paar mannen die een onthoofde kat in hun handen hebben. Je hebt hem vast ook wel voorbij zien komen. Zo niet, gelukkig maar en ik hoop dat het je bespaard blijft. Iedere keer weer schrik ik me te pletter en word ik echt misselijk als ik het zie. Tegelijk vraag ik me af: waarom zou je zoiets willen delen? Facebook is er voor de gezelligheid, toch?

Begrijp me niet verkeerd. Plaatjes delen kan erg nuttig zijn, zoals het opsporen van vermiste kinderen (Amber Alert) of het opsporen van criminelen. Prima, ga je gang en deel het maar! Daar ben ik niet op tegen. Je kunt daardoor echt hulp bieden. Er zijn echter van die problemen die ik gewoon niet wil zien op Facebook. Waarvan ik het nut niet in zie als ik zoiets deel met de rest van mijn vrienden. Noem mij een emo-doos (dat ben ik ook), maar ik kan echt huilen als ik een plaatje zie van een dier dat lijdt.

Afbeelding

Het is niet zo dat ik dan gelijk mijn kop in het zand steek. Ik besef me goed dat dieren worden mishandelt en dat er armoede op de wereld is. Of ben ik nou achterlijk? Het is trouwens (voor het geval dat je het nog niets wist ;))  ook niet zo dat je opeens de armoede oplost of een ziekte geneest met het delen van zo’n plaatje. Als dat zo was dan zou de wereld toch heel wat makkelijker in elkaar zitten.

Laten we het vanaf nu gewoon gezellig houden op sociale media, zoals Facebook. Sociaal zou ik het anders niet meer kunnen noemen. Bij voorbaat dank! Volgende keer zal ik een wat vrolijkere blogbericht schrijven. Ik moest dit gewoon even delen. Voor de rest ben ik een heel vrolijk en enthousiast persoon. Mocht die indruk je zijn ontgaan. Tja, ik zou natuurlijk ook facebook kunnen verwijderen om er van af te zijn. Wat vind jij ervan? Ik hoop dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt…

13 gedachtes over “‘How Idiots Think Facebook Works…’

  1. Ik denk dat je wel een punt hebt ja. Je bereikt er niets mee als je weer eens een ‘kanker is zo vreselijk’-berichtje of een ‘help honger de wereld uit’-berichtje deelt. Net alsof diegene van dat plaatje dan daadwerkelijk een euro of een dollar doneert. Dat gebeurt volgens mij echt niet en het wordt er inderdaad niet leuker op. Ik heb het plaatje van de kat gemist, en ik geloof zeker dat ik daar blij mee ben. Zoiets mag best eens gezegd worden hoor😉

  2. Ik erger me altijd kapot aan die plaatjes, vooral omdat het altijd de meest ignorant figuren zijn die ze delen. Als je zielige plaatjes moet gaan verspreiden om aan anderen te laten zien dat je tegen narigheid bent lijkt me toch dat er aardig iets mis is met de wereld.

  3. Ugh, die foto van de kat ja. Ik zag hem afgelopen week voor het eerst voorbij komen. Ik schrok me helemaal de tyfus. Wat ik nog het ergste van alles vindt, is dat mensen alles maar klakkeloos delen en liken zonder er eerst iets over te lezen of de achtergrond ervan te kennen. Zoals die foto van de kat is al heel oud, had ik begrepen in ieder geval (correct me if i’m wrong), en dan gaan mensen het 300x delen met teksten als ‘kom we gaan dese €&@:!?-malloten opzoekuh’. Juist. Doe liever gewoon iets constructiefs waar de wereld ook daadwerkelijk een beetje beter/mooier van wordt ipv mijn timeline te vervuilen. Ik erger me dus vooral aan domme mensen op FB, kan je wel stellen :’)

    1. Ja precies… Die mensen denken werkelijk dat ze de wereld veranderen door die foto te delen, maar wat ze doen is daadwerkelijk het internet vervuilen. Vraag me af of die mensen bijvoorbeeld een huisdier uit het asiel halen om een goed tweede leven te geven of iets doneren voor een organisatie die dieren helpt. Dat lijkt mij al heel wat meer te helpen een ander, in dit geval een dier, te helpen dan een foto delen.

  4. Hij staat in mijn grote irritatie lijstje.
    1 like = 1 prayer.
    Sla je zelf.. mensen die deze plaatjes maken zijn helemaal sneu. -_-
    Maar super leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die me hier aan irriteert.🙂

  5. Ooooh, die foto van die kat heb ik ook gezien. :o( Aangezien ik zelf twee van die beestjes thuis heb zitten, heb ik heeeeel snel verder gescrold en heeeeel vaak tegen mezelf gezegd “het is niet echt, het is niet echt, het is niet echt”. Gatver!

    Momenteel erger ik mij ook zo aan die plaatjes “my mom/dad/uncle/grandma/boyfriend/neighbour says that if this picture gets “onmogelijk veel likes” then I can have a puppy/kiss/new car/new look/new boyfriend.

    stom stom stom.

  6. Ja ik houd ook niet van die acties..! Ik vraag me af wat het voor nut heeft en voel me absoluut niet schuldig als ik daar niet aan mee doe🙂. Ik help mensen op een andere manier.. en doe op Facebook vooral mee aan leuke winacties🙂

      1. Ik wacht geduldig af! Wel herkenbaar zo’n writers block, echt stom is dat! Had ik laatst ook even, maar nu heb ik gelukkig alweer 100 ideeën in m’n hoofd. Dus het komt goed hoor!

      2. ja precies🙂 Ik ga nu maar een count your blessing schrijven met dingen die ik meegemaakt heb. even een teken van leven tonen😉

  7. dit of van die waarschuwingen: een bende deelt pennen uit waar een navigatie zit en dan volgen ze je en legen je huis. Met logo van de politie want dan is het echt.

Geef een reactie

