Daydream believer: tuin


Kan jij ook de hele dag dromen over bepaalde dingen? Ik bedoel dan niet per se over een grote sportauto of motor voor de deur of die vijf miljoen euro op je bankrekening. Nee, het kan van alles zijn: van een reis tot ‘wat je later wilt worden als je groot bent’. Die lang reis maken naar India, of de Chinese Muur beklimmen? Of dat kleine schattige bakkerswinkeltje beginnen met allemaal vegan gebakjes? Vanaf vandaag wil ik een nieuwe rubriek introduceren hier op mijn blog: Daydream believer. Ik ga je schrijven over de dingen waar ik wel eens van kan dagdromen. Grote en kleine dingen… Met vandaag: mijn droomtuin.

Je kent wellicht wel de televisie kok Jamie Oliver. Je weet wel de naked chef.  Zo niet, dan heb je waarschijnlijk de laatste 10 jaar onder een steen geleefd. Hij heeft een programma waar hij uit zijn eigen gigantische Engelse plattelands tuin (Oh I just love it!) allerlei groente en fruit tovert en daar dan iets lekkers van brouwt. Natuurlijk onderhoudt hij de tuin niet zelf, daar heeft hij een fancy verwilderde tuinman voor. Dat is natuurlijk mooi en aardig, maar zoiets iets natuurlijk niet haalbaar voor een historica in spe, zoals ik. Tenzij iemand zoals John de Mol mij ontdekt en van mij een soort naked televisie-historica maakt. Maar goed, ik dwaal af… Een tuin daar had ik het over. Ik vind het heerlijk. Groot genoeg om maar net wat groente en kruiden (en wat aardbeien) te kunnen verbouwen..

       
Hoe cute? Zo’n super schattige cottage met een klein hobbit-achtig tuintje. Of gewoon een bad in je tuin neerzetten? Waarom niet?

Toen ik nog bij mijn moeder woonde in het oude huis hadden we een tuin. Gewoon een normale huis-tuin-en-keuken… tuin. Ik vond het hartstikke leuk om dan groente te verbouwen. We hadden ieder jaar wel een paar tomatenplanten staan, kruiden en aardbeienplantjes. Nu ik op mezelf woon heb ik geen tuin meer. Ik woon op zolder omgetoverd tot een waar woonparadijs. M’n verhuurster heeft een tuin, maar daar maak ik geen gebruik van. Zodra ik ooit een gewoon huisje voor mezelf heb, dan wil ik een tuintje. Geen grote tuin, hoor.  Zelfs een balkon zou al geweldig zijn…

                      
Een tuin waar je nog net genoeg plek hebt om ’s morgens te kunnen genieten van het zonnetje. Ik zou het ook niet erg vinden om een eigen Jamie Oliver te hebben… *knipoog*

Hoe geweldig het zou zijn als je zelf je biologische groenten en fruit zou kunnen verbouwen? Zonder al die vieze bestrijdingsmiddelen? Daar kan ik echt van dromen. Biologische groenten en fruit zijn gewoon zo achterlijk duur dat ik op het moment niet volledig biologisch kan eten. Ja een zak penen en een pompoen kan ik nog wel betalen, maar daar blijft het bij. Dan wel… Zo’n schattig verwilderd tuintje met heel veel soorten bloemen en planten met geneeskrachtige werking waarvan je een thee kan zetten. Of wat dacht je van een kippetje die vrolijk door de tuin rond scharrelt? Oké, ik denk dat ik nu een beetje doordraai met m’n dagdromen. Gewoon een tuin waar ik groente in kan verbouwen en ’s morgens kan zitten in het zonnetje. Meer niet! Oja, en het liefst is deze tuin natuurlijk te vinden in Ierland😉

Dat was dus mijn dagdroom-tuin. Misschien een beetje te idyllisch, maar goed in dromen mag je losgaan natuurlijk. Droom jij ook wel eens over zulke dingen? En hoe ziet jouw droom-tuin eruit als je die natuurlijk hebt?  

7 gedachtes over “Daydream believer: tuin

  1. Ik ben echt een dromer dus hier kan ik me wel in vinden haha. Een biologische tuin lijkt me ook helemaal te gek. Dat je gewoon je groente uit de tuin kunt halen! Jammer genoeg heb ik totaal geen groene vingers en ben ik daarnaast volgens mij ook te lui haha. Een paar kippen lijkt me ook helemaal geweldig🙂

  2. Wat een mooie tuin is dat. Mijn droomtuin heeft wel veel minder planten enzo en is meer strak, maar dat is gewoon omdat ik lui ben. Als ik er nou ook nog een droomtuinman bij mag fantaseren, dan ziet mijn tuin er ook zo uit en het liefst inclusief Jamie🙂. X

  3. Fantastisch! Ik heb binnenkort een eigen tuintje en wil dan beginnen met het verbouwen van kruiden, lijkt me heerlijk om peterselie en basilicum uit eigen tuin te hebben!

  4. Lijkt me heerlijk zo’n tuin, vooral om er in de lente/zomer heerlijk te zitten met een boekje en een glas thee. Ik ben hier trouwens terechtgekomen via de site van Bodieboost en heb inmiddels je blogs over je ervaringen hiermee gelezen. Ik zit er namelijk aan te denken om het ook te gaan proberen…

Geef een reactie

