De kunst van alleen reizen

“Petje af, dat je dat gewoon gaat. Alleen. Hoe doe je dat toch?” is iets wat ik heel vaak te horen krijg wanneer ik vertel dat ik alleen wegga op vakantie. Nouja, vakantie.. Het is vaker een lang weekend dan een paar weken. Precies over een week zal ik op weg zijn naar Schiphol om daar het vliegtuig te pakken naar Edinburgh, Schotland. Mijn grote droom gaat werkelijkheid worden, want ik mag nu eindelijk naar dit schitterende ruige land. Het land van de kilts, haggis, Loch Ness (inclusief monster) en de ruige Highlands. Ik kan natuurlijk nog wel even doorgaan, maar je begrijpt mijn punt. Ook dit reisje ga ik alleen maken en ik ga je redenen geven waarom het echt niet eng is om alleen te reizen.

04ba87bdbd74381bacac6658f33004e0

Rust
Het lijkt zo raar. Alleen op vakantie. Waarom zou je dat doen als je ook met vrienden of familie weg kan gaan? Dat is natuurlijk ook heel gezellig, maar het kan ook heel fijn zijn om alleen weg te gaan. Je bent alleen met je gedachtes en kan van bepaalde dingen genieten die je normaal gesproken toch wat onbewuster doe. Neem bijvoorbeeld uiteten gaan. Gek genoeg durf ik in Nederland niet alleen uiteten te gaan, want waarom zou je? In buitenland is dat toch anders. Ik neem mijn reisdagboekje mee en ga lekker in een leuke cafeetje of restaurant zitten. Terwijl ik wacht op mijn eten, schrijf ik mijn gedachten en die dingen die ik die dag deed op. Trouwens, het eten smaakt ook veel lekkerder als je alleen bent, omdat je nu de volledige concentratie op dat eten hebt. Dat klinkt misschien gek, maar ik spreek uit ervaring. Dus als zo’n moment je juist tegen houdt om alleen weg te gaan, vrees niet: neem dat reisboekje mee en ga lekker schrijven. Of neem een leesboek of Lonely Planet van het land dat je bezoekt mee. Voor volgende week moet ik nog even een nieuw reisboekje aanschaffen. Bovendien ben je veel meer bewust van je omgeving wanneer je alleen reist.

IMG_4320

Geen gezeur
Je kent die vakanties wel waar iedereen iets anders wilt doen en je dus met tegenzin aan bepaalde activiteiten moet deelnemen. De een wilt cultuur opsnuiven, de ander bakken op het strand. Ook ik heb dat meegemaakt. Ja, dan is alleen reizen toch een groot voordeel, want je hoeft met niemand rekening te houden behalve jezelf. Ik wandel dus eindeloos veel kilometers door een stad, fotografeer op ieder hoekje (zonder te hoeven horen: ‘alweer die camera?’) en ga de bezienswaardigheden bekijken die ik wil zien. Wat ik vaak doe is een lijstje maken met de bezienswaardigheden die ik wil bekijken of de dingen die ik wil gaan doen. Voor mijn reisje naar Edinburgh heb ik wel wat dingen opgeschreven, maar niet echt een strakke planning gemaakt. Wel heb ik één dag volledig gepland voor een dag tour door de Highlands. Uit ervaring weet ik dat ik toch niet precies doe wat ik op schrijf. Vaak veel te ambitieus. Het kan wel handig zijn voor een eerste keer reizen als je bang ben dat je niet weet wat je moet gaan doen.

Nieuwe mensen leren kennen
Ik ben sociaal, spontaan en praat graag. Geen handige eigenschap als je alleen weggaat en behoefte hebt in een praatje. Goed dat daar een oplossing voor is. Ben je bang dat je eenzaam wordt op vakantie? Ik raad het je dan aan om in een hostel je vakantie door te brengen. Kies dan wel een goed hostel (lees alle reviews en ervaringen op internet). In hostels zitten de meeste solo reizigers. Zo ontmoet je vast weer nieuwe mensen over de hele wereld. Leuk toch? In Schotland zit ik in een (als ik de reviews moet geloven) gezellig en sociaal hostel waar je altijd wel met iemand een praatje maakt. Ik slaap dan ook in een kamer met meerdere mensen, dus dan heb je al sneller contact. Als ik terug kom zal ik ook schrijven of dat daadwerkelijk het geval is. Toch vind ik dat wel een beetje eng om eerlijk te bekennen. Hiervoor heb ik gewoon een privé kamer gehad. Stapje voor stapje dus.  Durf je het nog niet aan? Kijk eens op Couchsurfing, deze website biedt niet alleen slaapplekken bij mensen thuis aan, maar ook ontmoetingen die georganiseerd worden. Denk daarbij aan een gratis tour or meeting. Ik zelf heb afgesproken met een medereizigster in Edinburgh via de Facebook van het hostel waar ik verblijf. Ook al blijf ze maar één nacht in het hostel we hebben afgesproken vrijdag samen de stad in te gaan. Leuk toch?

0db2dde5dac08cf4b93123d55794ffde

Hopelijk heb ik je hiermee een beetje meer inzichten gegeven van solo reizen. Je kunt natuurlijk ook nog voor georganiseerde ‘single’ reizen kiezen, zodat je nog minder kans hebt alleen te zijn. Dit is misschien aan te raden voor verre reizen. Zou je het aandurven om alleen op vakantie te gaan? Of misschien ben je wel eens eerder alleen op vakantie geweest. Hoe beviel dat? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Ik kijk in ieder geval uit naar volgende week (behalve het vliegen dan, want daar ben ik echt geen fan van! O, en hoe vind je mijn nieuwe header? Leuk, he! Gemaakt door Paul Abspoel.nl tijdens de shoot waar ik eerder over schreef.

(Foto 1: heragenda.com / Foto 2: Louise van Gend / Foto 3: Pinterest) 

19 gedachtes over “De kunst van alleen reizen

  1. Louise! Haha voel dat ik in de herhaling viel door mijn opmerkingen door het ‘alleen reizen’, ben benieuwd welke tips je opdoet in schotland

    1. Mart! Ik moest gewoon iets schrijven na ons gesprek op het balkon bij de V&D!😉 Je hoort wel hoe het is geweest als ik terug ben (tenzij ik een mooie Schot aan de haak sla en daar gelijk blijf, lol).

  2. Tof! Ik dacht eerst ook ‘wow alleen reizen?!’ maar deze tips spreken me ook wel weer aan, eigenlijk. Ik vind het echter ook erg gezellig om met mijn vriend op vakantie te gaan, dus bij mij blijft het meestal bij een dagje alleen naar het park, of alleen winkelen, of alleen een stad bezoeken enzovoort.
    Heel veel plezier alvast, ik ben erg benieuwd naar je foto’s en verhalen! (: Mooie header, trouwens!

  3. Mooie blog, je zal wel gaan stuiteren🙂 maar wees je wel voorzichtig, we leven in een bizarre wereld. (oprechte bezorgdheid) xxxx papa maar ik zwaai je ook nog uit, maar geniet van je home-land.

  4. Ik wil ook ooit nog eens alleen op vakantie.. lijkt me heerlijk! Lekker doen wat je zelf wilt en daarnaast natuurlijk een ervaring op zich. Het reizen lijkt me ook niet heel erg tof alleen, dus zou ik nooit een verre reis alleen maken. Maar een paar uurtjes is nog wel te doen🙂 Veel plezier!

    1. Gewoon doen!😀
      Ik ga daarom gewoon eerst naar landen dichtbij. Vorig jaar Berlijn, nu Schotland. Ik hoop eigenlijk volgend jaar naar Canada te gaan, als het geld het toelaat.
      Dank je wel!🙂

  5. Mij lijkt juist dat alleen uit eten gaan een ramp, ik zou het idee hebben dat iedereen me aanstaart en zich afvraagt wanneer de rest van het gezelschap komt of dat ze in de steek is gelaten. En slapen met wildvreemden zou ook niet mijn ding zijn, dan zou ik eerder kiezen voor een eigen kamer, zodat je daarnaast nog wel contact met de anderen kan leggen, als je dat wilt.

    1. Dat dacht ik ook, maar op een of andere manier valt het in het buitenland heel erg mee hihi. Dat heb ik ook gedaan vorig jaar, een kamer voor mezelf, maar ik heb toen helaas nauwelijks contacten gelegd met mensen. Moet wel zeggen dat ik in een jugendhotel zat en geen hostel. Maar prive kamer kan ook prima als je het geld ervoor wilt neerleggen🙂

  6. Ik denk dat alleen reizen gewoon niet voor iedereen weggelegd is. Ik heb ook een reis gemaakt alleen naar Portugal. Het was heerlijk om even weg te zijn van alles en ik heb ook best genoten, maar man wat miste ik iemand om me heen om alles mee te delen. Vooral alleen eten vond ik echt niet tof. Ik geniet juist meer als ik een ander ook zie genieten.

    1. Je hebt een heel goed punt hoor. Ik vind het alleen reizen heerlijk, maar dat samen delen is ook fijn. Ik denk dat je gewoon een heel goed reismaatje moet hebben om dan ook echt volop te kunnen genieten. Sommige momenten wil ik dan ook delen en dan belde ik naar huis. Maar ga liever alleen dan met een reisgenoot die niet op dezelfde level zit. Hopelijk ooit nog eens die reisgenoot vinden en ondertussen gewoon lekker alleen genieten hihi

  7. En toch vind ik het super stoer dat je alleen op vakantie (of een weekendje weg) gaat, ik zou het zelf gewoon niet durven. Waarom weet ik niet precies, want ik ben op zich best graag alleen..

  8. Lijkt me zo tof om een keer gewoon alleen op vakantie te gaan. Ik ga eigenlijk wel veel liever samen, maar zo in je eentje lijkt me ook wel heerlijk voor een keer.

  9. Ben net alleen weggeweest en heb GENOTEN. Je legt zo gemakkelijk contact, niet alleen in hostels maar ook bijvoorbeeld in de trein, en als je geen behoefte hebt aan gezelschap trek je je gewoon lekker terug. De stad verkennen op je eigen tempo, foto’s maken wanneer jij wilt, niet te hoeven stoppen voor eten als je nog geen zin hebt. Samen reizen vind ik erg gezellig, en ik zou niet kunnen zeggen wat ik fijner vind, want ik heb met beide goede ervaringen. En het smaakt naar meer, dus ik ben benieuwd naar je reisverhalen!

  10. Ik vind het juist fantastisch dat je het doet. Ik ben ook vaak alleen weggeweest of gaan reizen juist omdat ik dat fijn vind. Nieuwe mensen leren kennen, op jezelf aangewezen zijn, doen wat je wilt. Wat een leuke blog heb je, ik volg je!

Geef een reactie

