Edinburgh: Hula Juicebar

Het lijkt op het eerste gezicht niet echt heel makkelijke opgave wanneer je denkt aan het zoeken naar vegetarisch en veganistische restaurants in Schotland. Althans dat was mijn gedachte toen ik ging uitzoeken waar ik lekker gezond kan eten, terwijl ik vijf dagen in het mooie Edinburgh zou verblijven. Alleen op MacDonald, Subway of Fish and Chips leven kan ik eerlijk gezegd niet. Ik moet gewoon ook gezond eten naar binnen krijgen. Noem dat raar, voor mij is dat heel normaal. Dus ik begon, met uiteraard een goede voorbereiding, mijn zoektocht naar leuke eettentjes waar vegetariërs en veganisten (en mensen met allergieën zoals ik) terecht kunnen. Een zaakje had ik over het hoofd gezien op HappyCow, en kwam ik op de eerste ochtend tegen. Enigszins twijfelachtig liep ik bij Hula Juicebar binnen en gelukkig maar…

IMG_4515  IMG_4516

 Hula zit op de hoek van Grassmarket, een schattige straat met vele restaurants, cafeetjes en pubs. Hula vind je op West Bow en herken je gelijk door het schattige terrasje en de vrolijke kleuren. Wanneer je binnenkomt is het café net zo vrolijk ingericht, bijna Scandinavisch. Met kunst aan de muur dat je gewoon kan kopen. Ik werd er gelijk vrolijk van. Op een groot schoolbord zie je een enorme keuze aan smoothies, sapjes en ook extra shots die je extra kan toevoegen. Maar wanneer je goed kijkt, zijn het niet alleen sapjes die ze verkopen. De naam juicebar is dus een instinker. Je kunt er allerlei lekkernijen eten (taartjes, koekjes, granolabars), maar je kan er gerust terecht voor ontbijt en lunch. Als je van vroeg dineren houdt kan je voor 6 ook nog van de lunch kaart eten. Eigenlijk vind ik het wel jammer dat je er niet terecht kan na zes uur voor diner, maar goed ze hebben dan ook al ontbijt en lunch.

Ik bestelde de eerste dag een Sunshine in a Cup sapje, wat net zo vrolijk klinkt als de zaakje eruit ziet. Ik kreeg een pollepel met het nummer van mijn tafel mee en ging buiten zitten. Het zonnetje scheen, dus echt een sunshine in a Cup had ik eigenlijk niet nodig. Maar wat was deze lekker! De andere dagen probeerde ik nog de Ass-aye-eee, Whirling Dervish en de Barbarella smoothies en sapjes inclusief de shots. Zijn de namen niet schattig?

IMG_4518  IMG_4517

Ontbijten en lunchen deed ik er ook. En hier komt het dan: als vegan kan je hier gerust ook lunchen als je niet alleen op smoothies en sapjes kan leven. Zoals ik. Zo begon ik mijn dag met een traditionele Scottish porridge die gemaakt kon worden met sojamelk. Wauw! Dat ben ik zelfs niet in Berlijn tegengekomen. Pap is echt mijn favoriete ontbijt. Porridge is een havermoutpap. Ik kreeg een gigantische kom met pap met daarin honing, kaneel en banaan voor £4.50 (€5,20). Dat lijkt wat prijzig aan de ene kant, maar als je de hoeveelheid ziet valt dat echt ontzettend mee. De lekkerste pap die ik ooit op had. En zo lekker krijg ik hem niet gemaakt. Ook at ik er bagels met hummus en groente erop (tot drie keer toe).

Het fijne aan de menu kaart is dat ze aangeven of het vegetarisch of veganistisch is, of dat het mogelijk is om een vegan option te krijgen. Ik kan me voorstellen dat het voor vegetariërs en veganisten enorm fijn. En anders kan je het rust vragen aan het personeel. Je kunt zowel het eten en drinken daar rustig benuttigen, als meenemen. Ze vragen je ook gelijk take away or sit in?  Handig! Kortom, het is echt een heel fijn en leuk zaakje waar ze veel opties hebben in vegetarisch en veganistische ontbijt- en lunchgerechten. De meiden die er werken zijn heel vriendelijk. Zodra ik weer in Edinburgh ben weet ik waar ik gelijk mijn dagelijks portie vitamines moet halen en de dag goed kan starten met een goed stevig ontbijt. En volgende keer moet ik toch echt eens de taarten proberen die ze er maken. Op een regenachtige dag is Hula eigenlijk wel een beetje de Sunshine in a cup van Edinburgh.

Photo 27-07-13 12 14 59 Photo 26-07-13 10 30 28

Cijfer: 8  / 10

Voordelen:
– Geen genetische gemanipuleerde producten
– Voor ieder wat wils: vleeseters, vegetariërs en veganisten kunnen er terecht.
– Leuke, vrolijke en gezellige aankleding.
– Vriendelijk en behulpzaam personeel
– Zowel sit in als take away
Nadeel:
– Geen diner opties

Website: http://www.hulajuicebar.co.uk/
Adres: 103-105 West Bow, Edinburgh, EH1 2JP (Vlakbij Grassmarket)

10 gedachtes over “Edinburgh: Hula Juicebar

  1. Wat een leuk zaakje! Ik ben eens uiteten geweest in een Schots restaurant, vlees kwam met XL schalen op tafel te staan. Ik kreeg een geïmproviseerd vega gerechtje omdat er alleen maar vlees en vis op de kaart stond. Toen bedacht ik mij al dat Schotland misschien niet het meest vega(n)-vriendelijke land is. Dus extra leuk als je dan tot je verrassing zo’n leuke juicebar vindt!

    1. Ja, he! Ben je in het Wapen van Schotland geweest toevallig?
      Nee dat lijkt het inderdaad niet, maar er zijn zat vegetarische restaurants in Edinburgh te vinden. Dit is er dan een die ik dan ook ‘getest’ heb. De meest bekende is Henderson’s, maar daar was het zo druk dat ik maar weg ben gegaan. Daar kan je dan ook dineren en kan je gewoon uitkiezen wat je eet door een soort lopend buffet🙂

  2. Wat een leuk plekje! Ik heb een paar maanden in Edinburgh gewoond toen ik nog studeerde. Volgend jaar wil ik graag een keer teruggaan om de stad aan mijn vriend te laten zien. Dit klinkt als een leuk plekje om een keer te lunchen. Grassmarket is ook een van mijn favoriete locaties🙂

Geef een reactie

