Wees trots & kick some serious ass

Ik weet van mezelf dat ik nogal kritisch ben. En perfectionistisch. En toch nogal onzeker over mijn kwaliteiten en kunnen. Niet echt de meeste handige combinatie die er is. Ooit is er gezegd dat mavo te hoog gegrepen voor me zou zijn en dat ik nog moeite zou krijgen op de school waar ik zat. Vier jaar later kreeg ik samen met mijn mavo diploma een bos bloemen overhandigt, omdat ik cum laude geslaagd was. En zo deed ik ook makkelijk de havo en behaalde ik ook mijn vwo diploma. Gek eigenlijk dat er zo aan me getwijfeld werd. En die twijfel heb ik dus ook vaak genoeg wanneer ik iets doe. En dat moet ik eens los gaan laten.

20130922-140727.jpg

Afgelopen dinsdag kreeg ik de nieuwe Geestdrift magazine in mijn handen gedrukt toen ik de Universiteitsbibliotheek binnenliep. Dat is het faculteitsblad van Geesteswetenschappen in Utrecht. Op de cover stond een bekende foto. Een foto die ik een half jaar geleden mocht maken voor het hoofdinterview met Carolien Borgers. Een gevoel van trots overspoelde me. En dat zette ik na een paar seconde om in schaamteloze zelfkritiek. Ik begon de foto helemaal af te kraken. Te wazig, te donker, etc. Vriendinnen van me wezen mij erop dat de foto wel het mooiste is vanwege de tekst die op de cover staat, waardoor het rustig oogt. Ze hadden gelijk. Waarom kraak ik gelijk mijn werk af? Mijn naam die erbij staat bij Colofon en bij het hoofdinterview. Dat geeft eigenlijk wel een soort van een kick. Mensen die jouw foto zien staan. Ik moet eens wat minder mezelf gaan afkraken. Ik kan wel kritisch zijn, maar misschien moet ik wat meer genieten van de momenten dat mijn foto toch maar gepubliceerd wordt of dat ik weer gevraagd word voor een shoot?

Lieve lezers, waar ik eigenlijk dus heen wil is dit: wees trots op wat je doet en hebt gedaan, en kijk dan pas met enige mate wat je de volgende keer beter kan doen. Als je gecomplimenteerd wordt op iets , neem dat dan ook trots aan. Niemand die je dat verwijdt en arrogant ben je er al helemaal niet mee (oké, het moet niet naar je hoofd stijgen natuurijk😉 ). Ik kan mezelf soms echt de grond in boren als ik een compliment krijg, maar de laatste tijd probeer ik ze gewoon te accepteren en te zeggen: ja inderdaad! Je hebt jezelf er alleen maar mee als je complimenten wegwuift als onzin. Nog belangrijker: geloof in jezelf en vooral als anderen dat niet doen. Bewijs ze het tegendeel & kick some serious ass, want niets is zo leuk om mensen te verbazen wanneer het je wel lukt!

16 gedachtes over “Wees trots & kick some serious ass

  1. Heel herkenbaar, als ik complimenten krijg probeer ik mensen altijd het tegendeel te bewijzen, waarom? Omdat ik bang ben dat mensen een te “goed” beeld van mij krijgen en dan vervolgens teleurgesteld zijn in mij, dan kan ik ze beter van te voren alvast waarschuwen, ofzo. Helemaal niet logisch eigenlijk en ik probeer het ook steeds minder te doen maar dat is best wel lastig heb ik gemerkt. Bovendien vind ik het altijd makkelijker zelfkritiek te hebben dan dat iemand anders kritiek op mij heeft, dat vat ik dan weer heel persoonlijk op ofzo.
    Heel grappig trouwens, ik heb dan qua twijfel weer totaal het tegenovergestelde, als mensen aan mij twijfelen dat probeer ik kei en keihard het tegendeel te bewijzen. Zodra iemand tegen mij zegt: “kan je niet” of “doe je toch niet” dan ga ik daar echt tegenin. Zo hard als maar kan, gewoon omdat ik het leuk vind verassend uit de hoek te komen, het tegendeel te bewijzen.
    Ik ben een beetje vreemd geloof ik, haha.

      1. Gelukkig, dan voel ik me al een klein beetje minder raar😛. Met z’n tweeën raar zijn is nog altijd beter dan alleen raar zijn, haha.

  2. Heel erg herkenbaar wat je schrijft! Je weet het goed om te zetten in woorden. Enne.. Zeker waar! Je mag echt trots zijn op jezelf! Je bent goed bezig! Dat zie je in je foto’s maar ook in wat je tot nu toe allemaal al bereikt hebt op allerlei gebieden!

  3. Zo waar, maar hoe moeilijk is het om complimenten aan te nemen en trots te zijn op wat je hebt gedaan? Volgens mij zit het vaak in je aard om eerder het negatieve van je eigen werk te bekijken, en liggen alle afkraak-termen zo voor het grijpen dat je er zo in verzeild kunt raken. Ook een soort training is misschien belangrijk, vaker stil te staan bij je successen inderdaad. Ik vind het trouwens een mooie foto, en mooie cover. Wees er maar lekker borderline-arrogant trots op😉

  4. Ik snap heel goed wat je bedoelt! Hoewel ik wel goed trots op mijn eigen prestaties kan zijn, maar dat is vooral omdat ik er altijd van uit ga dat dingen toch niet gaan lukken. En als het dan wel lukt ben ik súperblij. Maar het zou wel fijn zijn als de faalangst er helemaal niet zou zijn, want het is blijkbaar niet nodig. Knap dat je zo reflecteert over je denken en doen! En ook een práchtige foto, echt heel mooi. Daar mag je inderdaad trots op zijn😀

  5. Nederlanders zijn sowieso erg slecht in het ontvangen van complimenten…Wij zijn een van de weinige landen die daar erg moeilijk over doen, blijkbaar…
    Maar dit heeft iedereen volgens mij wel (mezelf inbegrepen) Ik heb tegenwoordig ook de mentaliteit van: waarom twijfelen? Ik ben van TL Havo naar de Universiteit gegaan…dus wake up!! Je kan het wel😉

  6. Ooh, die twijfels zijn zooo herkenbaar en vermoeiend. Dus zo’n ‘Wees trots & kick some serious ass’ moet eigenlijk een dagelijkse mantra worden😉 Enne, goeie foto!

  7. Mooi gezegd! Ik heb er zelf ook moeite mee om trots te zijn op wat ik heb bereikt, maar ik ga vanaf nu nog een tikkeltje harder mijn best doen.🙂 En wat gaaf dat jouw foto op de voorkant stond – hij is zeker mooi!

  8. Bedankt voor de reminder! Dit moet ik eigenlijk gewoon vaker lezen op de momenten dat ik ook zo denk. Vooral wanneer dingen niet meteen gaan zoals ik zou willen, kan ik ontzettend kritisch zijn op mezelf. Mensen kunnen mij dan wel vertellen dat ik het goed doe, maar ik zie alleen maar de fouten. Fijne post en zeker weten een mooie foto!

  9. Oh, heb jij die foto gemaakt?🙂 Ik studeer daar en deze keer viel de coverfoto me echt op, een prachtig open en sprankelend portret! Complimenten dus! Leuk om via-via het blog van de fotografe tegen te komen😉

    1. Yes heb ik gemaakt😉 volgens mij hebben wij wel eens een cursus samen gevolgd. Heb jij Medieval History of Ireland gevolgd toevallig? Anders heb ik de verkeerde in mijn hoofd.

      Wat een super leuk compliment ! Dank je wel!

      1. Wow ja dat klopt! Ik studeer Keltisch. Wat is dit wereldje klein. Ik had je niet gelijk herkend van je banner, maar nu kan ik de rest van je gezicht uit herinnering invullen. Compliment is welverdiend😉

      2. Dacht ik al😀 kleine wereld inderdaad! Hihi can’t blame you! Stomme camera voor mn neus! Nogmaals dank!

Geef een reactie

