Fotografie: Frédéric Batier

Een paar dagen geleden pakte ik mijn Völkerball special edition van Rammstein er weer eens bij. Een aantal jaar geleden bracht mijn favoriete band een deluxe special edition uit waarbij er een heel dik groot fotoboek bij zat. Die moest ik natuurlijk hebben. Ik legde 100 euro neer en tot op de dag van vandaag nog geen spijt van. Keer op keer ben ik gefascineerd van de mooie foto’s gemaakt door de Franse fotograaf Frédéric Batier. Een inspiratiebron…

Fotografie: Frédéric Batier

Deze fotograaf, afkomstig uit Parijs maar woonachtig in Berlijn, is al heel zijn leven bezig geweest met fotografie. In 2006 is hij met Rammstein op tournee gegaan en heeft vele momenten (zowel off als on stage) vastgelegd. Daar heeft hij alle foto’s analoog vastgelegd en begon pas in 2011 digitaal te fotograferen. Dat noem ik nog eens gaaf.

Ikzelf ben het liefst bezig met concerten fotograferen. Persoonlijk vind ik dat het leukste en fijnste om te doen. Sommige mensen zeggen wel eens: je moet je even op het brede aspect van fotografie gaan focussen, alle soorten fotografie je eigen maken. Dat is natuurlijk leuk en ik probeer mijn horizon ook wel te verbreden, maar daar ligt mijn passie niet. Helemaal wanneer ik het werk van Batier zie. Dat doet mijn hartje sneller kloppen.

volkerball

Daarnaast heb ik iets met zwart/wit. Wanneer ik weer een optreden heb gefotografeerd, moet ik mezelf enorm inhouden met de nabewerking. Het liefst zie ik alle foto’s in zwart/wit. Het leuke van Frédéric Batier is, is dat hij alle foto’s in zwart wit geschoten heeft. Iets wat ik toch niet helemaal verwacht bij foto’s van Rammstein. Niet wanneer het aankomt op een concert waarbij de vlammen om je oren vliegen. Dit legt hij waanzinnig mooi vast. Hij toont de rust en de chaos tegelijk. 

Wanneer ik zelf aan het fotograferen ben, heb ik de foto’s die Batier wel in m’n achterhoofd. Niet dat ik er een kopie van kan maken (op het punt dat ik met Rammstein mee mag op tournee om te fotograferen ben ik nog niet gekomen😉 ), maar wel de elementen van een mooie foto. De elementen die je bij zijn foto’s terug ziet.

Anyway, genoeg gezegd. Hier een aantal van de foto’s die geplaatst zijn in Völkerball en terug te vinden zijn op de website van Frédéric Batier. Met de laatste foto als mijn favoriet van het hele boek: een rust moment waarin je het publiek ziet en Till met zijn vuurspuwers, net voordat het ‘vuurspektakel’ begint!

01_309-19 05_105-2 07_223-20 10_304-18

Wat vind jij van deze foto’s? Zie je liever foto’s in  zwart/wit of kleur?

3 gedachtes over “Fotografie: Frédéric Batier

    1. Hihi, heerlijk dat er iemand is die precies weet wat ik bedoel bij deze fotograaf😀

      Oeh, dat durf ik niet te zeggen. Je zou het eens kunnen vragen bij het LIFAD community op Facebook. Of anders op ebay misschien?
      Deze maand komt trouwens het nieuwe boek van Till uit!🙂

  1. Ik heb persoonlijk niets met Rammstein, maar ik vind deze foto’s echt heel erg mooi! Het zwart-wit geeft ze iets authentieks, iets ‘ouds’ ook… Daar droom je bij weg, alsof het iets van lang geleden is. Hij weet prachtig weer te geven wat jij ook zegt: een mix tussen chaos en rust, prachtig! Iets wat je niet verwacht bij Rammstein haha!

Geef een reactie

