Hotspots: Utrecht

Eigenlijk moet ik mij nu bezig houden met de materie van veiligheidsbeleid binnen de Europese Unie en de totstandkoming daarvan, maar de bouwvakkers voor mijn deur vinden het leuk om herrie te maken. Concentratie voor wetenschappelijk gedoe is er dus even niet bij. Daarom doe ik nu even iets anders nuttigs (en leuker) door met jullie mijn favoriete plekken of hotspots van Utrecht te delen. Tegenwoordig hoor ik steeds vaker dat Utrecht het nieuwe Amsterdam is. Sorry, maar dat is een belediging voor deze unieke en mooie stad. Ga maar eens langs om te zien dat dat absoluut niet het geval is. Utrecht is leuker en gezelliger als je het mij vraagt. Wil je, tijdens een dagje Utrecht, verder dan Hoog Catharijne en de Oudegracht? Misschien heb je dan iets aan deze tips. Dit zijn wat plekken waar je mij vaker kan vinden.

Blackbird Coffee and Vintage
Adres: Oudegracht (rustige deel!)  222, 3511 NT Utrecht
Website: http://www.blackbirdcoffee.nl/

Blackbird Coffee and Vintage is een heel leuk winkeltje die twee dingen met elkaar combineert: koffie en vintage. Zodra je de winkel binnenstapt, waan je je in een interieur uit de jaren 60 en 70. Aan de muur hangen ontzettend toffe fietsen uit de tijd van Joop Zoetemelk en Eddy Merckx. Shiny fietsen waar mijn hartje sneller van gaan kloppen als ex-wielrenster en vintage liefhebster. Het pand was heel vroeger volgens mij een oud pakhuis. Je ziet al die elementen nog en dat geeft je nog meer een vintage gevoel. Bovendien zijn de eigenaars van Blackbird echt super vriendelijk en gepassioneerd over hun zaakje. Plof lekker neer op de bank of in een van de stoelen, geniet van de heerlijke koffie en juices. Ze serveren hier de lekkerste koffie van Utrecht vind ik zelf. Zelfs met sojamelk of amandelmelk. Heaven! Vergeet niet een plak chocolade-bananencake te vragen. Bekijk trouwens ook gelijk de rest van de Oudegracht voor meer schattige vintage winkeltjes.
sfeer1

IMG_2994

De Burgemeester
Adres: Korte Minrebroederstraat 5, Utrecht
Website: http://www.deburgemeester-utrecht.nl/

Wil je graag gezond en betaalbaar lunchen in Utrecht? Dan is de Burgemeester ideaal. Ik denk dat dit wel een van de goedkoopste lunchadresjes is van Utrecht. Een plek waar je gewoon een boterham met pindakaas of hagelslag kan bestellen. Geweldig toch? Hier bieden ze je vijf verse home-made dagsoepen aan, zowel vegetarisch als met vlees. Je krijgt hier dan ook brood bij. Je kunt voor de rest ook nog panini’s, sandwiches, broodjes en tosti’s bestellen. Aardig wat verschillende lunch opties dus. Een knus zaakje tegenover het Utrechtse stadhuis. Centraal gelegen en ontzettend betaalbaar!

De Ontdekking
Adres: Voorstraat 110, Utrecht
Website: http://www.deontdekkingutrecht.nl/

Het moge ondertussen duidelijk zijn dat ik niet vies ben van een cappuccino of een koffie verkeerd met sojamelk. Aangezien ik niet altijd evenveel zin heb om naar de Oudegracht te lopen (Blackbird!) vanaf de Universiteitsbibliotheek, ga ik ook nog wel eens naar De Ontdekking. Dit doe ik dan vooral als ik afspreek met mensen. De Ontdekking is een fijne plek waar je met vrienden kan afspreken en geen haast heb. Zodra je binnenkomt, word je overspoeld met de geur van verse taarten en koekjes.  Ze maken namelijk al hun gebakjes en koekjes zelf, maar je kunt er ook terecht voor lunch en high-tea. Ook voor een gezonde smoothie of sapje kan je hier goed terecht. Echter moet je geen haast hebben, want uit mijn ervaring is de bediening niet altijd even snel met een bestelling opnemen. Maar dat mag de pret niet drukken.

IMG_1825-400x270

deontdekking1De Florin Utrecht
Adres: Nobelstraat 2, Utrecht
Website: http://www.florinutrecht.nl/

Ben je helemaal uitgewandeld en gewinkeld in de stad en ben je uitgehongerd? Ga dan wat eten in de pub Florin onder het genot van een biertje. Op maandag en dinsdag kan je hier mij en vele andere studenten vinden voor de welbekende studentenhap voor 6 euro. Reken wel op grote drukte als je gebruik wilt maken van die aanbieding. Maar ook als je geen student bent, kan je hier betaalbaar goed en veel eten. Dit is echt mijn favoriete pub moet ik zeggen. De sfeer is heel gemoedelijk en gezellig, en het eten is er heerlijk. Bovendien heb je de keuze uit verschillende soorten tapbier. Lekker!! De kipsaté en de zalm kan ik je zeker aanraden! Bovendien is het ook gezellig als je er niets wilt eten en gewoon een drankje wilt doen, hoor. Zo worden er pubquizen gehouden en op zaterdag wordt hier de welbekende VARA radio-uitzending Spijkers met Koppen uitgezonden.

Ik hoop dat ik je hiermee wat inspiratie heb gegeven voor een dagje Utrecht. Blijf niet rond de Oudegracht (de winkelstraat kant) hangen, want er zijn zoveel meer pareltjes in Utrecht te vinden die een bezoekje waard zijn.

 

Een gedachte over “Hotspots: Utrecht

Geef een reactie

