Reizen: Yorkshire

Overmorgen zit ik met mijn kont in het vliegtuig richting Leeds-Bradford om een lang weekend te vertoeven in het mooie Engeland. Zoals je misschien al gelezen hebt, heeft Schotland vorig jaar mijn hart al veroverd en  ik wilde  zo snel mogelijk terug. Dat wilde ik eigenlijk deze week doen, maar op een of andere manier waren de vliegtickets erg duur. Ik kreeg de ingeving om dan eens naar Engeland te gaan, naar Yorkshire dit keer. In Engeland ben ik nooit echt geweest. Behalve als je het dagje Newcastle van zeven jaar geleden mee gaat rekenen. Ik heb er zo ontzettend zin in! Gelukkig kijk ik niet eens op tegen het vliegen. Ik zal wel anders piepen als ik dat vliegtuig in stap….

yorkshire-map

Voor de mensen die niet weten waar Yorkshire ligt. Yorkshire is de grootste county of graafschap van Engeland en volgens Lonely Planet wonen er even veel mensen als in geheel Schotland en qua oppervlakte komt het overeen met de helft van België ongeveer. Ook heeft het volgens de reisgids some of England’s fine scenery met vele dales en moors. Nou, daar kan ik mezelf wel in vinden. Op de website van De Groene Meisjes las ik bovendien dat  Yorkshire veel te bieden heeft als het gaat om groen eten en nog meer milieuvriendelijke dingen. Nou, dan gaat mijn hartje sneller kloppen. Al helemaal te bedenken dat York een prachtig middeleeuwse stad is. Helaas heb ik nog geen tijd gehad om uitgebreid mijn Lonely Planet door te spitten, maar gelukkig heb ik al wel een heel druk programma voor komende dagen staan. Dat is het geluk als je mag verblijven bij vrienden in de regio.

Brontë Country
p1040043
Bron foto: klik hier

Wie kent ze niet? De gezusters Brontë zijn misschien de meest bekende zussen van de Engelse (literatuur)geschiedenis (nooit van gehoord? Ga je dan schamen! ;)). Op de middelbare school wilde ik vrijwillig Jane Eyre (Charlotte Brontë) in het Engels lezen. Dat was voor de 18-jarige ik misschien nog iets te hoog gegrepen en het lukt mij niet om hem uit te lezen. De gezusters Brontë putten hun inspiratie uit de omgeving van West Yorkshire en  East Lancashire Pennines. Prachtige landerijen en moors zoals ze die verwacht van Engeland vind je hier terug. Vanaf het vliegveld ga ik hier als eerste naartoe en ik ben ontzettend benieuwd. Ik hoop dat ik precies de inspiratie krijg zoals de Brontë zusters ook kregen. De foto’s liegen er in ieder geval niet om.
Meer info: http://www.bronte-country.com

York
York-Minster-CathedralYork heeft een prachtig middeleeuwse binnenstad en op zaterdag hoop ik deze stad te gaan bezoeken. De minster is een van de mooiste kathedralen van Engeland en zelfs de wereld als ik Lonely Planet moet geloven. Er is bovendien genoeg te doen in de stad. Zelfs mensen die een ghost tour willen doen kunnen zichzelf uitleven. Er zijn  historische musea te vinden en natuurlijk ook de traditionele pubs. Ik ga in ieder geval scones eten en hopelijk nog een pub bezoeken. Zaterdag zal ik een bezoekje brengen aan deze mooiste stad.

Yorkshire Dales National Park

dent-head-viaduct-full
Maandag wordt weer een dagje natuur, namelijk een tocht door Yorkshire Dales. Of ik ga naar de stad Lincoln (gelegen in de county Lincolnshire) om de Magna Carta te bekijken, maar daar ben ik nog niet over uit. Yorkshire Dales National Park is vernoemd naar het oud Noorse woord Dalr wat vallei of valley betekend. Volgens Lonely Planet is het gebied het juweeltje van Noord Engeland. Ook hier vinden we weer uitgestrekte landerijen vol valeien, groene velden en heuvels. Ook weer genoeg te zien om een dag mee te vullen.

Het wordt dus een druk weekend waarin ik veel ga bekijken en fotograferen. Voor de rest staat North York Moors ook nog op het programma en misschien een bezoekje aan Hull. Echt ontzettend veel informatie ga ik je nog niet geven. Als ik terugkom ga ik vertellen wat je absoluut moet doen wanneer je in Yorkshire bent. Ik denk dat een weekend in ieder geval nog niet genoeg is om dit alles te kunnen bekijken. Vandaag ga ik maar eens mijn koffer te voorschijn toveren.

2 gedachtes over “Reizen: Yorkshire

  1. Lieve Louise,
    Geniet van je reis.
    Engeland heeft zoveel te bieden.
    Ik ben er ook gek op.
    Heb er best al veel van gezien, maar het is groot.
    Fijne dagen met liefs van Opa en Oma.

Geef een reactie

