Daydream believer: 5 toekomstige woonplaatsen

Dromen over plekken waar ik zou willen wonen doe ik al lang. Zelfs het interieur heb ik al in mijn hoofd zitten met dank aan Pinterest. Op het moment woon ik niet echt in de meest gezellige woonplaats die er is. Oké, er is een park achter mijn huis waar ik lekker kan hardlopen en als ik wil zit ik zo op het platteland, maar de woonplaats zelf is lelijk. Getroffen heb ik het niet qua woonplaatsen, want tot mijn 21ste woonde ik in de meest lelijke stad die is er, Spijkenisse. Dan is het dagdromen over plaatsen waar ik mij zou willen vestigen des te leuker. Benieuwd? Hier zijn vijf plekken waar ik mezelf best wel zie wonen (in willekeurige volgorde).

Utrecht

Photo 15-05-14 07 54 47Bron: eigen beheer!

What’s not to like about Utrecht? Sommige mensen noemen het Amsterdam in het klein. Een grote belediging voor Utrecht als je het mij vraagt. Utrecht is niet te vergelijken met Amsterdam. Vier jaar geleden begon ik te studeren in deze stad en ik heb er geen spijt van als het gaat om de locatie. De grachten, de mooie kleine straten, de schattige huisjes en de algehele sfeer. Bovendien is de stad ook nog eens enorm groen en gevuld met parken.  Lang heb ik gezegd dat ik terug wil naar Rotterdam, maar Utrecht went steeds meer. Ik baal best dat ik niet in de stad zelf woon, maar het is voor studenten ontzettend duur om een kamer te huren. Dus nog even volhouden en wellicht vind ik in de toekomst wel een mooi huisje in Utreg.

Berlijn

IMG_4430Bron: eigen beheer!

Oh, Berlijn! Als historica hou ik van deze stad, omdat de geschiedenis zo leeft. In geen enkele stad heb ik dit nog nooit zo meegemaakt als hier. Zoveel steden heb ik nog niet gezien, maar ik weet gewoon dat het zo is. De sporen van West en Oost zijn hier zo duidelijk te merken en dat fascineert mij. Zeker gezien het feit dat ik enorm geïnteresseerd ben in de DDR. Maar ook de sfeer is zo uniek. Het is eigenlijk niet te omschrijven. Ik voel me thuis wanneer ik hier ben. Ik heb niet het gevoel dat ik in een hoofdstad bent. Het is er ruim, open, en groen. Groener dan in Nederland. Mensen zijn er vriendelijk, en het is een walhalla voor biologisch eten. Eigenlijk loopt het heel erg voor op Nederland. Op zondag lekker een Flohmarkt af in een van de parken en lekker lunchen in Prenzlauerberg. Gelukkig mag ik volgend weekend weer even mijn favoriete stad bezoeken! Tot dan, Berlijn!


Verenigd Koninkrijk

IMG_4525 foto
Bron: eigen beheer!

Ik hoor je al denken: dat is geen woonplaats. Dat is het ook niet, maar dat betekent dat ik me er zo thuis voel dat ik mezelf wel op meerdere plaatsen zie wonen. Vorige maand ben ik naar Yorkshire geweest en dat is een prachtige landelijke omgeving om te wonen. Het scheelt ook dat ik bij twee hele goede vrienden mocht verblijven die mij enorm laten thuis voelen hier. In Hull zou ik dan nooit willen wonen, maar York is daarentegen wel een prachtige Middeleeuwse stad. In Edinburgh voelde ik mij in één klap thuis en heb ik weken last van heimwee gehad. Ik kan me, behalve het enorm overvloedig drinken, goed vinden in de Engelse en Schotse cultuur. Het is er gemoedelijker en het zou me beter kunnen helpen met minder ongeduldig en gehaast te zijn. Ook in Londen denk ik dat ik best wel mijn thuis kan vinden, ondanks dat ik er nog niet ben geweest.

Haarzuilens
520238_Huis_Nijverheid_Brinkstraat_1_Haarzuilens
Bron

Op tien minuten fiets afstand van het lelijke Maarssenbroek ligt het idyllische plaatsje Haarzuilens, bekend van het Kasteel de Haar. Toen ik voor het eerst door dit dorpje reed, dacht ik even dat ik in het Sprookjesbos van de Efteling terecht was gekomen. De huisjes met hans-en-grietje luiken zijn van een ontzettend hoog sprookjes gehalte. Het is er rustig en klein. I like. Of ik hetzelfde zou denken als ik er woon, weet ik niet. Ik hou namelijk ook erg van het stadse leven. Maar ik kom graag in Haarzuilens om wat rust te vinden. Het geeft een gevoel van vakantie. Sowieso is de omgeving van Haarzuilens en Vleuten heel fijn. Ik kom er graag.

 

Rotterdam
DSC_9728
Bron: Paulabspoel.nl
Hoe kan ik als Rotterdammer, Rotterdam vergeten te noemen? Vorig jaar was ik nog regelmatig aan het kijken op internet voor een woning in deze mooi havenstad. Ik ben er geboren en heb mij heel mijn leven Rotterdam gevoeld ondanks dat ik in Spijkenisse ben opgegroeid. De reputatie van Rotterdam is niet altijd even goed, maar iedere stad heeft zo zijn slechte delen. Het grappige is dat het grootste gedeelte van mijn familie uit die delen komen die nu zo slecht op de kaart staan. Toch als ik er kom, zie ik dat niet zo. Rotterdam is hip en voor iedereen is er wel wat te beleven. De stad die door vele websites nu gezien wordt als een werelstad die je gezien moet hebben. Dat vind ik ook. Toeristen komen altijd terug op dat “o-zo-geweldige” Amsterdam. Leuke stad hoor, maar het heeft niet wat Rotterdam heeft. Nuchterheid. (en hiermee zal ik dus veel commentaar over mij heen krijgen, maar dat is gewoon mijn mening. Misschien dat het anders is als ik echt in Amsterdam zou wonen).


Waar zie jij jezelf wel wonen ‘later’? 

12 gedachtes over “Daydream believer: 5 toekomstige woonplaatsen

  1. Ik hoop dat je woon dromen waar komen waar dan ook het zal zijn. Mischien zal het liefde een invloed er op hebben waar je dan gaat wonen. Voor mij is de droom om in het platteland te zijn

  2. Louise, ik hoop dat je een woonplaats zal vinden waar je je thuis zal voelen.
    Waar het ook mag zijn.
    Maar niet te ver van ons vandaan.
    Lieve groet van Oma.

  3. Sinds een jaar studeer ik ook in Utrecht. Prachtige stad! Zelf zou ik graag in Italië willen wonen, ergens in de buurt van Rome🙂

  4. Als je je maar thuis voelt …😉 Ik zou zelf nooit in Utrecht willen wonen – ik woon al mijn hele leven in een dorp (nu sinds twee jaar – bijna – in een ander dorp) en dat vind ik heerlijk, ik hou niet zo van de stad om te wonen – maar ik vind Utrecht wel een héle fijne stad om te zijn❤
    Rotterdam begin ik steeds meer te waarderen sinds ik er wekelijks kom, het heeft zo z'n mooie stukken! Maar wonen… Nee🙂

  5. Ik woon niet in ‘mijn’ mooie stad Haarlem, maar ik woon dichtbij genoeg om er snel te kunnen zijn. En dat geldt ook voor andere steden in de regio. Voor mij wel een praktische oplossing. De voordelen van een modern huis en een dynamische omgeving rond Schiphol – en de sfeer van steden, strand, duin, polder. meren… binnen bereik. Maar goed, waar je ook heen gaat, je neemt overal jezelf mee😉 Dus dan wordt het gezellig. Toch?

  6. Je tante uit het “slechte” Charlois merkt daar inderdaad weinig van! We wonen hier prima. Eens een Rotterdammer, altijd een Rotterdammer, hè Louise! Maar Utrecht is ook erg leuk!

Geef een reactie

