Reizen: Le tour de Yorkshire

Het is alweer even geleden. Laatst schreef ik een ode aan Berlijn en in de tussentijd ben ik alweer weggeweest. Als beloning voor het harde werken afgelopen maanden, het leveren van een scriptie en het behalen van mijn bachelor, mocht ik van mezelf er even tussenuit. Ik besloot weer terug te gaan naar Yorkshire, Engeland. Daar bezocht ik twee goede vrienden en hun lieve hond. En ik vierde daar mijn vakantie. Niets plannen en zien wat de dag mij brengt. Dat moet ik van mezelf meer aanleren… en ging aardig goed! Het enige wat gepland stond, was een dagje Tour de France bekijken in de buurt van York. Dat ging uiteindelijk niet door vanwege de drukte. Later die week besloot ik echter de Eastriding of Yorkshire (East Yorkshire) te verkennen zoals de Tour de France renners. Op de fiets. En ik kan je zeggen dat het echt de moeite waard is om Engeland zo te bekijken. Je moet alleen niet bang zijn om links te fietsen en het vergt soms wat improvisatie… 

2014-07-11 13.26.27 2014-07-11 13.11.01

Zoals je wellicht hebt meegekregen, startte voor het eerst in Engeland de Tour de France en dat ging niet onopgemerkt. Het land stond op zijn kop en meer dan 1000 wegen werden afgesloten tijdens de drie dagen dat de Tour in het land was. Wij waren, samen met de rest van Engeland, ook van plan om de renners toe te juichen. Het werd onmogelijk om er te komen. Volgens mij zijn er nog nooit zoveel mensen op de Tour afgekomen als in Yorkshire. In plaats daarvan gingen we maar naar het oude dorpje Hemsley en bekeken Castle Howard.

2014-07-11 12.46.18

Fietsen in Engeland. Het is wel even wat anders dan in Nederland. Je moet natuurlijk niet bang zijn om links te rijden, maar als je al een paar dagen in Engeland bent, dan weet je niet beter. Ook zijn er weinig fietspaden en moet je niet bang zijn om op de provinciale wegen naast de auto’s te rijden. Ondanks dat Engeland hiermee niet echt fietsvriendelijk lijkt te zijn, worden er steeds meer fietspaden aangelegd. Soms niet altijd zoals we in Nederland gewend zijn. Zolang je alert bent, gaat het prima. In Yorkshire zijn er bovendien meerdere fietsroutes te volgen die je door mooie delen van de regio leiden. Zo kon ik van Welton naar Beverley een route over het Engelse platteland fietsen van circa 25 kilometer. Je kunt ook kiezen om de wandelroute From Coast to Coast op de fiets te doen. Er is nu ook een speciale fietsroute opgezet van 230 km. Je kunt er dan zelf voor kiezen om een deel van de route te fietsen of als je heel enthousiast ben de volledige 230km.

2014-07-11 13.02.33

Ikzelf fietste een klein deel van de East Pennine trail die begint in Sprotbrough naar Hornsea via Selby en Hull. Daarbij kan je ook nog kiezen om vanaf Selby naar York te fietsen. Een flinke route dus, van welgeteld 88 mijl en 103 mijl als je naar York wilt. Je kunt zelf kiezen welke punten je meepakt en de route dus zol ang maken als je zelf wilt. De regio biedt een gevarieerd landschap waardoor het fietsen nog uitdagend wordt. Extra leuk voor mountainbikers en wielrenners! Als je op de bovenstaande link van de route klikt, dan kom je op een mooie website die meerdere routes toont. Ondanks dat Engeland dus niet zo heel fietsvriendelijk is, zie je veel routes opgezet worden.

2014-07-11 12.44.17

Fietsen in Engeland is dus echt aan te raden. Als ik in de lente of zomer weer in Engeland ben, ga ik meer voorbereidingen treffen en grotere routes fietsen. Zou jij het aandurven? Links fietsen in een land dat op het eerste gezicht niet fiets-vriendelijk is? Ik ben benieuwd.

Een gedachte over “Reizen: Le tour de Yorkshire

  1. Mooi omschreven Louise. Ik zou het niet durven links fietsen. Maar ben ook fietsen afgeleerd de laatste jaren. Fijn om weer wat van de vakantie van jou te lezen.
    Hoera voor Engeland, het heeft mijn hart nog altijd.
    Gr…. Oma.

Geef een reactie

