Tips voor Buy Nothing New

Het is overmorgen weer tijd voor de Buy Nothing New challenge, waarbij je de gehele maand oktober mee kunt doen aan het kopen van… niets! Althans, niets nieuws. Geen nieuwe kleding, niet alweer de zoveelste paar nieuwe sneakers of die leuke hebbedingetjes van de Action die je eigenlijk niet nodig hebt. Twee jaar terug deed ik voor het eerst mee en na een maand werd ik enorm bewust over hoeveel een mens onbewust kan komen. Het lijkt in het begin wat moeilijk, maar dat valt uiteindelijk wel mee. Hier zijn wat tips om je door de maand heen te slepen… 

#1: Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Buy Nothing New laat je niet in de kou staan en stuurt je dagelijks een mail met tips over hoe je de challenge kan aanpakken. Zoek je kledingkast eens uit en organiseer een avondje waarbij je met vriendinnen kleding kan ruilen. Alles wat overblijft kan je brengen naar de Kledingbank van de Voedselbank. Voor jou is dat jurkje of broek oud, maar voor de ander is het nieuw! Volg e nieuwsbrief voor handige tips en einde van de maand heb jij een opgeruimd huis en wat geld over!

#2: Facebook pagina’s
louise_fietstas2

Wist je dat er ontzettend veel Facebook agina’s zijn waar je gratis spullen kan krijgen of weggeven? Of ruilen tegen een pak koffie? (Op die pagina’s heeft koffie de waarden van geld zowat. Iedereen wilt koffie!) Super handig, en uit ervaring kan ik zeggen dat er heel veel spullen weggedaan worden door mensen. Zelfs porties eten die over zijn worden aangeboden. Wat ik trouwens een nog briljanter idee vind. Waarom verspillen als je iemand kan helpen met een bord eten? Niet normaal eigenlijk hoeveel spullen mensen aanbieden, maar een leuke bezigheidstherapie om die pagina’s door te struinen. Je kunt ook op pagina’s als Zoekhoek aangeven dat je een bepaald iets zoekt en vaak bieden mensen je het dan nog aan ook. Zo bood ik twee jaar geleden mijn oude opoefiets aan. In ruil daarvoor wilde ik twee stevige fietstassen hebben voor de tweedehands fiets die ik gekregen had. Grappig genoeg reageerde de oprichtster van BuyNothingNew op mijn oproep en kreeg in ruil voor mijn fiets, twee vintage PTT-post fietstassen. Briljant leuk! Lees er meer over op de Buy Nothing New-blog

#3: Peerby

Persoonlijk heb ik hier nog weinig meegedaan, maar het initiatief is echt geweldig. Wil jij bijvoorbeeld een kastje schuren, maar vind je het onnodig om een schuurapparaat aan te schaffen? Dan kan je een oproep doen, waarbij je aan de buren kunt vragen of zij er één te leen hebben. Buurtgenoten die ook lid zijn van Peerby krijgen dan een mail met jouw oproep en kunnen daar gehoor aan geven. Super leuk, en Peerby gaat zelfs internationaal.

#4: Vraag je vrienden en familie om hulp

Vaak kunnen vrienden en familie je heel goed helpen. Beter dan dat je denkt. Één van de lastigste dingen van de challenge vond ik nog dat ik geen koffie of thee meer mocht kopen bij Douwe Egberts of andere koffiezaken. Daarbij was dat ook gelijk een gigantische besparing die ik in oktober deed. Tja, je mag alleen je boodschappen doen en de nodige cosmetische dingen, zoals shampoo. Koffie in een koffietent is geen noodzakelijk goed. Bovendien verspil je behoorlijk wat papier om steeds met van die kartonnen bekers rond te lopen. Ik moest dus een alternatief vinden. Ik vroeg wat rond op Facebook bij mijn vrienden en wat bleek: mijn collega Nick had nog een Keepcup zodat ik thee of koffie van thuis mee kon nemen. Die beker wilde hij wel ruilen voor een paar Coca Cola glazen en die had ik toevallig nog over.

Dit zijn mijn tips voor de Buy Nothing New Maand van 2014. Wil je een beter idee krijgen van wat de uitdaging precies is? Lees dan dit artikel even. Ik ga ook weer een poging wagen. Dat gaat nog wat worden, want in het kader van mijn stage sollicitatiegesprekken moet ik dus zo saai mantelpakje of iets dergelijks kopen. Geen idee hoe ik dat ga regelen. In ieder geval staat er wel een bezoek aan de IJhallen op het programma🙂 Succes!

Geef een reactie

