Mijn eigen top 2000

Oké dat is een valse titel. Als ik nu zelf een muziek top 2000 moet gaan samenstellen dan ben ik volgend jaar december nog niet klaar. De top 2000 vind ik het enige leukste onderdeel van Oud & Nieuw. Ook al is het ieder jaar geen verrassing meer welke liedjes in de top 10 staan en welke op nummer één. Ik vind het muziekprogramma altijd erg leuk om te kijken en je leert er vaak ook nog wat van. Ik maak met Spotify vaak lijstjes met favoriete muziek, één daarvan is ‘My Mixtape’. Deze verandert nog al vaak, want ik raak ook vaak uitgekeken op bepaalde liedjes. Een aantal van mijn favoriete liedjes die eigenlijk nooit vervelen:

Stairway to Heaven – Led Zepelin

Tja, niet erg origineel ben ik. Ook dit liedje zorgt voor de nodige kippenvel. Het liedje waarom ik ooit gitaar ben gaan spelen en de harde realititeit onder ogen kreeg dat ik nooit zo goed zou zijn als Jimmy Page. Tja, mijn sterke punten liggen elders😉 Maar dit lied is wel perfect en ik denk dat het nog beter is dan Bohemian Rapsody van Queen (de eeuwige nummer 1). Oh, en deze versie is zóóó goed! ‘This is a song of hope’…

Avond – Boudewijn de Groot

Ik denk dat we dit wel kunnen rekenen als het mooiste Nederlandstalige liedje en deze staat volgens mij ook redelijk vaak in de top 10 van top 2000. Ik vind de tekst gewoon onwijs mooi. Iedere keer weer kippenvel. De tekst is gewoon heel erg mooi. Normaal gesproken ben ik niet een heel groot fan van Nederlandstalige muziek, maar dit lied valt toch wel onder één van de geniaalste liedjes ooit. Het is gewoon zo’n liedje waarvan je denkt: als ik ooit ga trouwen (dream on, Louise ;-) ) dan gebruik ik dat als het liedje voor de ceremonie.

Sound of Silence – Simon & Garfunkel

Als die twee stemmen bij elkaar komen dan ontstaat er gewoon een perfecte harmonie. Simon & Garfunkel schreven liedjes die de meeste singer/songwriters nooit zullen evenaren. De gevoeligheid van hun stem en het mooie gitaarspel van Simon laten de rillingen over mijn lichaam lopen (op de goede manier). Het is jammer dat dit stel niet meer samen werkt, maar des te leuker om ze weer eens terug te zien tijdens het Rock and Roll Hall of Fame-concert.

Heroes – David Bowie

Toen ik nog thuis woonde, vond ik op zolder een plaat van Davie Bowie – Heroes. Wie was dat, dacht ik? (ja ik was nog een kind). Jaren later had ik de oude platenspeler van mijn vader op mijn kamer gezet en heb ik die plaat opgezet. Daar stond ik dan mee te zingen op dit geniale lied van Bowie. De tekst is echt prachtig, maar dat kan ook bijna niet anders: het gaat over Berlijn en de Muur. Kan niet wachten tot ik het lied weer kan luisteren van de LP in plaats van een mp3tje.

En mijn Spotify lijst, mocht je het leuk vinden om te luisteren. Daar staan trouwens niet al deze liedjes in, want er bestaat zoveel goede muziek.

Ik heb expres mijn favoriete band er niet bijgezet, omdat het te lastig is om daar een lied van te kiezen. Wat zijn jouw all-time favoriete liedjes? Trouwens mijn blog heeft sinds gisteren ook een eigen facebookpagina🙂 Zo blijf je op de hoogte van de posts die ik plaats. 

2 gedachtes over “Mijn eigen top 2000

Geef een reactie

