Inspiratie: Anton Corbijn (en Hollands Deep)

Als ik moet zeggen wie mijn favoriete fotograaf is dan hoef ik niet lang na te denken. Anton Corbijn!! Bekend om zijn contrastvolle en vaak grofkorrelige zwart/witfoto’s van bands als U2 en The Rolling Stones, Depeche Mode en Nirvana. Bovendien is hij ook bekend om zijn films zoals Control, The American en videoclips van bands en muzikanten. Hij laat de wetten der fotografie los en experimenteert er op los. Mijn twee favoriete elementen van fotografie komen in zijn werk bij elkaar: muziekfotografie en zwart/witfotografie. Dus gisteren kon ik mijn geluk niet op toen ik de twee tentoonstellingen van Anton Corbijn in het Gemeentemuseum Den Haag en Fotomuseum Den Haag mocht bezoeken.

Hollands Deep – Gemeentemuseum Den Haag

“Het is niet zo moeilijk fotografie, het is gewoon momenten kiezen”, – Anton Corbijn

9200000036135004Hollands Deep tentoonstelling (Cover boek)

Na aanleiding van Corbijn’s zestigste verjaardag kreeg Corbijn een tentoonstelling in het Gemeentemuseum van Den Haag. In het Gemeentemuseum vind je de tentoonstelling Hollands Deepeen overzichtsvoorstelling om Anton Corbijn te eren. Mooier kan het niet. Deze tentoonstelling laat de hoogtepunten zien van Corbijns carrière als fotograaf en toont hoe Corbijn zich in veertig jaar ontwikkelde als fotograaf en kunstenaar. Het uitgangspunt is vooral de artistieke en experimentele fotografie. Het is kunst. Bij binnenkomst zie je de grofkorrelige foto’s van musici, zoals David Bowie en Miles Davis. Alleen daarom zou ik al mijn digitale camera bij het grofvuil zetten (grapje). Wat hou ik van die grove korrel in foto’s. Soms zijn de foto’s wat onscherp of bewogen, maar dat laat de foto ademen. Volgens Corbijn zou perfectie de adem uit een foto halen. Wat Corbijn maakt is gewoon kunst.

LMNuEeDzj0v870JUi0d2qn7IU0wRlhqPi8PaLeqKOP8,fBPjpl9haASxunSgTZEZ5S_2lrDNwqzO3iiByXdk19wEven Bob Dylan’s foto vastleggen (foto door Paul Abspoel)

Bovendien kom je foto’s tegen die je niet snel verwacht als je aan Anton Corbijn denk. De tentoonstelling laat duidelijk zien waarmee Corbijn experimenteerde. Zo maakte hij een serie van foto’s in zijn geboorteplaats Strijen van bekende muzikanten die overleden zijn: Kurt Cobain, Elvis Presley en Janis Joplin. Het is een reeks zelfportretten in kleur. Briljant en je ziet dat Corbijn terug probeert te gaan naar zijn ‘roots’.

Een indrukwekkende en inspirerende tentoonstelling van een briljante fotograaf. Ik raad het iedereen aan om naar deze tentoonstelling te gaan. Je kunt nog t/m 21 juni de expositie bezoeken.

1-2-3-4 – Fotomuseum Den Haag

_mg_2517-2Corbijn en zijn 1-2-3-4 tentoonstelling (bron)

Na de tentoonstelling in het Gemeentemuseum bezocht ik de tentoonstelling 1-2-3-4 in het Fotomuseum Den Haag. Dit is een tentoonstelling waar we het werk van Corbijn kunnen bezichtigen die de meeste muziekliefhebbers ook wel kennen, Corbijn-kenners of niet. Corbijn houdt er niet van om terug te kijken naar zijn muziekfotografie, maar dat heeft hij gelukkig dit keer wel gedaan. We zien meer dan 300 foto’s van bands als U2, Nirvana, Depeche Mode, Nick Cave en vele anderen. Wat een inspiratie deed ik gisteren op. Muzikanten vastleggen is gewoon het leukste wat er is. Zijn foto’s zijn van grote invloed geweest op muziekfotografie. Hij legt een heel andere kant van de muzikanten vast, één die je niet verwacht, waardoor je toch weer heel anders naar hen kijkt. Het zijn foto’s met meerdere lagen. Zoveel interessante mensen die hij heeft vastgelegd. Ik kan er alleen maar van dromen.

Wegens groot succes is de tentoonstelling 1-2-3-4 verlengd en kun je het werk van Anton Corbijn tot 16 augustus in het Fotomuseum van Den Haag bezichtigen. Ik hoop tussen het scriptie schrijven door nog een keer te gaan! Ik kan nog veel meer schrijven over hoe geweldig het werk van Corbijn niet is, maar de foto’s zeggen genoeg. Ben je nog niet overtuigd? Kijk de twee filmpjes die ik hier boven met je gedeeld heb!

Wat vind jij van Anton Corbijn?

2 gedachtes over “Inspiratie: Anton Corbijn (en Hollands Deep)

  1. Bijzonder overzicht van het werk van een fotograaf die heel bescheiden over zichzelf spreekt maar die een constante stroom van topfoto’s op zijn naam heeft staan. Een niet te missen kans om al dat werk bij elkaar te zien – echt heel mooi! Die 2e video is ook interessant zeg! Dank voor het delen (je mening over Corbijn deel ik ook – maar dat zal geen verrassing zijn).

Geef een reactie

