De wetenschap heeft een feministische golf nodig(?)

Op de middelbare school vond ik het geweldig om dingen te lezen over de Tweede feministische golf, de Dolle Mina’s en leuzen als ‘Baas in Eigen Buik’. Ik hing nog net niet zelf m’n BH in de boom (geintje!) en riep vol overtuiging dat ik op een dag de eerste vrouwelijke minister-presidente zou worden. Tja, ik was 16 (of 18), dus wat wil je? Wat dat betreft ben ik niet meer zo fanatiek feministisch. Op Facebook kwam ik dit artikel van NRC.nl tegen over seksediscriminatie in de Nederlandse wetenschap. Nadat ik het gelezen had, kwam de feminist in me toch wel weer een beetje naar boven. 

Wist je dat in de Nederlandse wetenschap nog geen één op de zes hoogleraren vrouw is? Ik wist dat vrouwen ondervertegenwoordigd waren, maar zo weinig? Ik sta er van te kijken. In het artikel ‘Hij heet professor, zij is “de jongedame”‘ op NRC.nl worden vier vrouwelijke Leidse hoogleraren geïnterviewd over hun initiatief Athena’s Angels. Zij geven advies en informatie over seksediscriminaliteit in de Nederlandse wetenschap, want dit komt blijkbaar dagelijks voor op de werkvloer.

johanna2(Bron foto en historische fun fact: Johanna Westerdijk (1883-1961), de eerste vrouwelijke hoogleraar van Nederland)

Zo wordt er over het algemeen niet vanuit gegaan dat vrouwen het net zo ver kunnen schoppen als mannen. De titel van het NRC-artikel verraadt het al, maar het komt simpelweg vaak niet bij mensen op dat er ook vrouwen zijn die functie van hoogleraar bekleden. Ik stond helemaal te kijken van het voorbeeld over de (mannelijk) hoogleraar die zijn zwangere promovenda vroeg om abortus te overwegen. Volgens mij leven we toch in 2015, niet? Of lees ik nu iets uit de jaren vijftig? O nee, toen was het al helemaal ondenkbaar dat de vrouw zou doorleren😉

Op twitter uitte ik ook mijn verbazing over dit onderwerp. Tineke Klamer, muziekfotografe, reageerde op mijn tweets en stelde dat zij niets merkte van discriminatie tijdens haar onderzoek aan de Universiteit Twente. ‘Ik was junior onderzoeker, maar ik heb hier nooit mee te maken gehad.’ Gelukkig maar! Er zal vast niet altijd sprake zijn van discriminatie. Wellicht ligt het aan de functie die je hebt (als we het artikel moeten geloven) of verschilt het per faculteit? Ik schrok in ieder geval behoorlijk van de voorbeelden die werden genoemd op NRC.nl.

Ik vind het een mooi initiatief van de vier hoogleraren om seksediscriminatie in de Nederlandse wetenschap tegen te gaan. Ik vind sowieso dat er gewoon veel meer vrouwen de wetenschap in moeten gaan en die kans ook moeten te krijgen! Het is 2015! Tijd voor een feministische golf in de Nederlandse wetenschap? Tijdens mijn studie had ik al snel een interesse om verder te gaan met wetenschappelijk onderzoek, na mijn master misschien een PhD  doen. Ik ben er nog niet over uit. Ik betrap mezelf er nog wel eens op te denken dat ik dat niet kan (dat slaat nergens op. Waar een wil is, is een weg! Echt waar!), maar na het lezen van dit artikel zou het al reden genoeg zijn om de wetenschap in te gaan. Lees het artikel hier.

Wat vind jij ervan? 

2 gedachtes over “De wetenschap heeft een feministische golf nodig(?)

  1. Ik denk dat jij een hele goede aanwinst zou zijn voor de wetenschap, dus ga dat vooral doen zou ik zeggen!🙂 Wat mij betreft maakt die onzekerheid over of je het wel kan jou juist geschikt.

    Ik ben het met je eens; de wetenschap heeft een feministische golf nodig, net als bijvoorbeeld het bedrijfsleven, maar ik denk dat het misschien nog belangrijker is om mensen bewust te maken van bepaalde stereotypen die er in de samenleving leven als het om vrouwen gaat. Dat gaat dan wat breder dan alleen het artikel van NRC, maar ik denk dat bewustwording wel erg belangrijk is.

    Hier een filmpje van Always dat je misschien wel interessant vindt: https://www.youtube.com/watch?v=XjJQBjWYDTs #LikeAGirl

    1. Lucinda! Wat een super leuk compliment, dank je wel! Ja het is precies zo, het moet breder getrokken worden als het gaat om stereotypen. Ik ga het filmpje zeker even kijken wanneer ik thuis ben! x

Geef een reactie

